Hoe voorkomt u webshopfraude?

Hoe kunt u zeker weten dat een webshop te vertrouwen is? Hans Helsdingen, jurist algemeen verbintenissenrecht bij ARAG vertelt op welke punten u een webwinkel op betrouwbaarheid kunt checken. Ook geeft hij tips over wat u moet doen als u toch slachtoffer bent geworden van webshopfraude.

Niet alle webshops zijn betrouwbaar

Webwinkelen is niet meer weg te denken. Zeker voor ondernemers zijn de voordelen groot. Kopieerpapier op? Binnen twee minuten is het onderweg. Maar helaas zijn niet alle webshops betrouwbaar. Internetcriminelen verzinnen steeds slimmere manieren om u uw geld te ontfutselen.

 

Pas op voor nepwebshops

Internetfraudeurs maken bijvoorbeeld steeds vaker ‘nepshops’: een website die er uitziet als de webwinkel van een bestaand bedrijf. U wordt in de meeste gevallen via een advertentiesite of e-mail naar deze valse webshop gelokt. De webwinkel is uiterlijk niet van echt te onderscheiden: u ziet het logo en de adresgegevens kloppen. Alleen het telefoonnummer klopt niet en het banknummer krijgt u via een aparte mail opgestuurd. U denkt dan een aankoop te hebben gedaan, maar in werkelijkheid heeft u alleen een bedrag op de rekening van de criminelen gestort. Geld, wat u dikwijls niet meer terug kunt krijgen.

Onderzoek de webshop

Twijfelt u aan de betrouwbaarheid van en webwinkel? Dan loont het de moeite om een kort onderzoekje te doen op internet:

  1. Google naar reviews en ervaringen van andere kopers.
  2. Check of alle gegevens van het bedrijf op de website staan. Bel of mail om te controleren of de gegevens kloppen.
  3. Is de prijs reëel? Vergelijk de prijs met die van andere aanbieders. Een extreem lage prijs is een reden voor twijfel.
  4. Heeft de webshop een keurmerk? Check dan de inschrijving bij het keurmerk zelf, want de logo’s van keurmerken worden nogal eens misbruikt.

Webshop bekend bij politie?

Verder kunt u de betrouwbaarheid van webshops checken op de website van de politie. Daar kunt u zien of de verkoper bekend is bij de politie. Dat gaat aan de hand van het bankrekeningnummer, het e-mailadres, het telefoonnummer of het internetadres van de webwinkel.

 

Verzekerde betaling

Bij grote bedragen, doet u er verstandig aan met een creditcard te betalen. Als u niet geleverd krijgt, zal de creditcardmaatschappij de betaling claimen bij de webwinkel en u uw kosten vergoeden. Wees extra voorzichtig als een gerenommeerde webwinkel u geen betalingsmogelijkheid per creditcard biedt.

 

Toch slachtoffer?

Als u ondanks uw voorzorgsmaatregelen toch benadeeld bent door een webwinkel, raad ik aan niet alleen aangifte te doen, maar de oplichting ook te melden bij www.consuwijzer.nl. Dit consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) beschermt uw belangen als consument. Bij de ACM kunt u praktisch advies krijgen over uw rechten en nagaan of het aanbod van de webwinkel aan de regels voldoet. Aangifte kunt u het best via internet doen. Dat scheelt u tijd en bovendien komt uw aangifte direct bij de juiste afdeling terecht. U hebt daarvoor wel DigiD nodig.

Meer informatie vindt u in het artikel over webwinkelfraude.

Hans Helsdingen

Jurist algemeen verbintenissenrecht bij ARAG

    Ook interessant