Welke rechtsvorm kiezen: bv of eenmanszaak?

Twijfelt u tussen een bv en een eenmanszaak? In dit artikel vindt u een checklist om u te helpen de juiste rechtsvorm te kiezen. Ook bespreken we drie motieven om een eenmanszaak om te zetten in een bv.

Checklist: bv of eenmanszaak?

Twijfelt u tussen een bv en een eenmanszaak of vof? Gebruik dan onderstaande checklist. Iedere vraag die u met ‘ja’ beantwoordt, is een (extra) reden om voor de rechtsvorm ‘besloten vennootschap’ (bv) te kiezen. Kiest u vooral nee? Dan is een eenmanszaak wellicht de beste keuze.

  • Loopt u het risico om voor (schade)claims privé aansprakelijk te worden gesteld?
  • Is het in uw branche beter voor uw imago een bv te hebben dan een eenmanszaak? Bijvoorbeeld bij aanbestedingen?
  • Vindt u dat ‘directeur (-grootaandeelhouder)’ beter op uw visitekaartje staat dan ‘eigenaar’?
  • Stijgt uw onderneming hoger in (internationaal) aanzien als u een bv heeft?
  • Wilt u gebruikmaken van de voordelen uit internationale verdragen voor winstallocatie?
  • Wilt u gaan emigreren zonder dat u direct hoeft af te rekenen over in eigen beheer opgebouwd vermogen?
  • Heeft u een (klein) vermogen opgebouwd in uw onderneming? En wilt u dat (op termijn) inzetten als pensioenvoorziening of hypotheek in eigen beheer?

 

3 Redenen om uw eenmanszaak om te zetten in een bv

Behalve financiële redenen, zijn er ook nog andere motieven denkbaar om een eenmanszaak of vennootschap onder firma om te zetten in een bv. We nemen er drie met u door.

 

1. Beperking van uw aansprakelijkheid

Aansprakelijkheid kunt u in het algemeen met een verzekering afvangen. Toch kunnen conflicten met opdrachtgevers ertoe leiden dat een verzekeringsmaatschappij de aansprakelijkheidstelling niet dekt. 

De gevolgen van de aansprakelijkheidsstelling hangen af van de rechtsvorm die u kiest voor uw onderneming. Is uw onderneming ondergebracht in een aparte rechtsvorm, zoals een bv?  Dat is uw aansprakelijkheid tot deze bv beperkt. Heeft u een eenmanszaak of vennootschap onder firma? Dan bent u met zowel het vermogen van de onderneming als met uw privévermogen aansprakelijk voor eventuele (schade)claims.

 

2. Uitstraling naar binnen (en naar buiten!)

Dit motief spreekt waarschijnlijk het meest tot de verbeelding. Wanneer u een bv opricht, mag u uzelf benoemen tot ‘statutair directeur’. Deze titel brengt voor veel mensen een vorm van autoriteit en uitstraling met zich mee. 
In sommige situaties heeft dat positieve consequenties: een gunstigere prijsstelling van financiële diensten bijvoorbeeld. Er wordt psychologisch namelijk meer waarde en een hogere continuïteitsgarantie aan een bv toegekend. Veel mensen schatten de risico’s van een bv lager in dan van een eenmanszaak.

Voordeel bij aanbestedingen

Gaat u een aanbestedingsproject aan? Dan kijkt de aanbestedende partij vaak naar de rechtsvorm van de onderneming. In de praktijk blijkt (nog steeds) dat een bv meer vertrouwen wekt dan een éénmanszaak. Een aanbestedingspartij die een bv is, wordt vaker beschouwd als een serieuze partij.

 

3. Eenvoudiger en voordeliger opvolging regelen

Iedere ondernemer moet een keer stoppen met werken: op een zelfgekozen moment of ‘gedwongen’ door Moeder Natuur. In het eerste geval kan hij rekening houden met een eventuele opvolging van de onderneming.

De rechtsvorm van een onderneming bepaalt de complexiteit van opvolging. Moet er een opvolger voor de organisatie met als rechtsvorm eenmanszaak of vof komen? Dan vraagt die opvolging meestal veel meer handelingen dan voor een bv.

Bovendien zijn er bij een bv belastingvrijstellingen beschikbaar om de onderneming voor te bereiden op de feitelijke opvolging. Bijvoorbeeld door de bv op te delen in meerdere bv’s. 

Om alle fiscale voordelen optimaal te benutten, kan een (opvolgings)traject soms een aantal jaar (lees: ‘belastingtermijnen’) duren. Een goede voorbereiding is dan ook essentieel.

Koppel belastingadvies

Koppel Belastingadviseurs is sinds 1997 gespecialiseerd dienstverlener op het gebied van fiscaal advies, belastingaangiftes, organisatieadvies en administratieve dienstverlening. Anders dan reguliere fiscale dienstverleners, hanteert Koppel een persoonlijke aanpak, waarbij cliënten altijd op praktisch, betrokken advies kunnen rekenen. Met dat advies kunnen zij hun fiscale kansen optimaal benutten. Sinds december 2009 is Koppel Belastingadviseurs gevestigd aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam. Vanuit deze centraal gelegen en goed bereikbare uitvalsbasis behartigen 14 medewerkers de fiscale en financiële belangen van een groeiend aantal cliënten.

Ook interessant

Heeft u een bav nodig?

  • zakelijk

Waterschade en lekkage bij vve’s loopt de spuigaten uit

  • zakelijk

Bezorging met e-bikes: hoe beperkt u mogelijke schade?

  • zakelijk