6 Veelgestelde vragen over corona en verzekeringen
Deze corona-gerelateerde vragen gelden zowel voor zakelijke als particuliere verzekeringen.
1. U heeft een reis gepland naar een gebied waar het coronavirus heerst. Kunt u een beroep doen op uw (zakelijke) annuleringsverzekering?
Helaas, met de standaard (zakelijke) annuleringsverzekering heeft u meestal geen dekking voor zaken die op de reisbestemming gebeuren. Met deze verzekering heeft u over het algemeen alleen dekking voor risico’s die zich in uw directe omgeving voordoen, bijvoorbeeld als u zelf ziek wordt.
Heeft u een ‘allrisk’ (zakelijke) annuleringsverzekering? Mogelijk heeft u dan wel dekking. Bel bij twijfel uw verzekeraar of tussenpersoon.
2. Op uw (zakelijke) reisbestemming krijgt u corona, waardoor u in quarantaine moet. Worden de extra reis- en verblijfskosten vergoed door de (zakelijke) reisverzekering?
Mogelijk wel, maar dit verschilt per verzekeraar. Bijna alle (zakelijke) reisverzekeringen vergoeden wel de extra reis- en verblijfskosten omdat u of een medeverzekerde ernstig ziek wordt tijdens de reis.
Belangrijk: u moet uw verzekeraar vooraf toestemming vragen om deze extra kosten te maken.
3. Is uw (zakelijke) reisverzekering geldig bij code oranje?
Of u verzekerd bent bij code oranje op uw bestemming, verschilt per verzekeraar. De kans bestaat in elk geval dat u niet verzekerd bent. Neem daarom contact op met uw verzekeraar vóórdat u op reis gaat. En vraag of u op uw bestemming verzekerd bent. Er zijn gespecialiseerde verzekeraars bij wie u bij code oranje verzekerd bent, uiteraard onder bepaalde voorwaarden.
Sowieso raden we aan om u heel goed te informeren als u noodzakelijkerwijs naar risicogebied moet afreizen. Op nederlandwereldwijd.nl vindt u het actuele reisadvies voor uw bestemming.