"Bij mijn bestelplatform hebben ondernemers, consumenten én de Voedselbank profijt"

Horecaondernemers die maaltijden via grote online platforms als Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en UberEats aanbieden, moeten daarvoor een hoge commissie afdragen, tot wel 30 procent. Dat moet eerlijker kunnen, dacht de Apeldoornse scholier Tijs Turkenburg. Hij bedacht en ontwikkelde Chow: een alternatief waar zowel ondernemers, consumenten als de Voedselbank baat bij hebben.

‘Het idee voor Chow kreeg ik anderhalf jaar geleden,’ vertelt de net 19 geworden Tijs. ‘De komst van de coronacrisis gaf de ontwikkeling van mijn bestelplatform een enorme boost, doordat veel horecaondernemers noodgedwongen overgingen op maaltijden voor thuis.’ Tijs heeft grote ondernemersambities en wil daarom volgend jaar Technische Bedrijfskunde gaan studeren. ‘Een studie volgen kan nooit kwaad,’ vindt hij. Tot dan houdt hij een tussenjaar. Niet dat hij veel vrije tijd heeft: hij werkt van ’s morgens vroeg tot ‘s avonds laat aan Chow.

Complete succesformule

Tijs begon met onderzoeken of die hoge commissies lager konden. ‘Ook onderzocht ik of andere partijen daar al mee bezig waren en hoe ik mij dan kon onderscheiden in de markt. Er bleken wel platforms te bestaan die lagere commissies vroegen, maar die schonken niet genoeg aandacht aan marketing. Daardoor hadden ze wel genoeg aangesloten horecabedrijven, maar de bestellingen bleven uit. Toen ik daarbij het idee kreeg om 1 procent van de commissie aan de voedselbank af te dragen, was mijn succesformule compleet.’

 

Enthousiaste reacties

Naast een goed idee op het juiste moment, had Tijs het geluk dat hij een aantal Apeldoornse investeerders kende. ‘Zij reageerden direct heel enthousiast op mijn plan en maakten de ontwikkeling van het systeem en bijbehorende app mogelijk. Al snel daarna viel een aantal luxe restaurants in Apeldoorn als een blok voor mijn concept: geen aansluitkosten, een goed systeem en daardoor snelle verwerking van bestellingen. Betalingen van consumenten krijgen ze snel op hun rekening, zo behoudt u de cashflow. Chow vraagt aangesloten ondernemers een eerlijke commissie van 6,5 procent, bovendien dragen ze bij aan een goed doel.’

Ook lokale producten

Inmiddels zijn er 45 ondernemers aangesloten bij Chow. Tijs: ‘We hebben gezorgd voor diversiteit in het aanbod, zodat de consument méér keus heeft dan alleen shoarma en pizza. Ook lokale winkeliers bieden hun producten aan op Chow, zoals een bakker, wijnverkoper en kaasboer. Zij hebben vaak geen eigen website en geen budget om die te maken, dus voor hen is het een uitkomst; net als voor Apeldoornse consumenten, die nu thuis van hun favoriete hapje en drankje kunnen genieten.’

"Het was ontzettend gaaf om na de eerste maand de lokale Voedselbank een cheque aan te kunnen bieden"

Uitbreidingsplannen

Chow is nu nog alleen in Apeldoorn beschikbaar. Tijs wil dat wel langzaamaan gaan uitbreiden. ‘Ook willen we gaan kijken of we de bezorging uit handen kunnen nemen. Nu doen we dat nog niet, omdat het een grote uitdaging is om eten warm en lekker bij de consument te krijgen. Bovendien is het voor de ondernemers goedkoper als ze daar zelf een scholier voor inhuren. Wel werken we voor bezorging van lokale producten samen met lokale fietskoeriers: dat werkt prima voor producten die niet direct geconsumeerd hoeven te worden.’

 

Win-win-win

‘Het systeem moet voor zowel consumenten als de aangesloten ondernemers vlekkeloos werken,’ vindt Tijs. ‘We moeten altijd zichtbaar zijn, dus ook de marketing moet op orde zijn. De Voedselbank is de derde partij die profijt heeft van Chow. Ik noem het daarom een win-win-winsituatie. Die 1 procent dragen wij af. Het was ontzettend gaaf om na de eerste maand de lokale Voedselbank een cheque aan te kunnen bieden waar 650 mensen van konden eten. Ik heb mij als doel gesteld om de Voedselbank in Apeldoorn, en straks die in de rest van Nederland, volledig te kunnen ondersteunen.’

Heeft u als ondernemer kansen gegrepen?

Deel uw verhaal met ons en inspireer andere ondernemers. Wij zijn benieuwd!

ABN AMRO Verzekeringen

    Ook interessant

    “Ik wilde mijn klanten blijven voorzien in hun behoeften”

    • zakelijk

    “Flexibiliteit is belangrijker dan ooit”

    • zakelijk

    "Zie andere ondernemers niet als concurrent, maar kijk welke kennis u kunt delen"

    • zakelijk