Checklist brandveiligheid

Opent u een nieuw pand? Dan moet dit voldoen aan een aantal brandveiligheidseisen voordat u een vergunning krijgt. Het aanvragen van die vergunning is een dure en tijdrovende bezigheid. Daarom helpen wij u op weg met een checklist brandveiligheid. Hierop kunt u alle belangrijke aspecten afvinken en onnodige kosten en wachttijd voorkomen.

Heeft u een omgevingsvergunning of omgevingsmelding nodig?

Komen er bij uw nieuwe pand meer dan 50 mensen over de vloer? Dan is een omgevingsmelding of omgevingsvergunning verplicht. Voorheen werden de termen ‘gebruiksvergunning’ en ‘gebruiksmelding’ gebruikt.

Of u een omgevingsvergunning of een omgevingsmelding nodig heeft, hangt af van de functie van uw pand. Als u een zorginstelling, hotel of kinderopvang opent, heeft u een omgevingsvergunning nodig. Als het om een winkel, kantoor of horecazaak gaat, is een omgevingsmelding voldoende. 

 

Check 1: controleer of u een omgevingsvergunning of -melding nodig heeft

Ga hiervoor naar Omgevingsloket Online. Dit is een online dienst voor de communicatie tussen u en de gemeente en brandweer. Deze instanties toetsen uw aanvraag.

Hoe werkt Omgevingsloket Online?

Eerst vult u uw postcode en huisnummer in. In de volgende stap kiest u welke werkzaamheden u wilt uitvoeren. Scrol naar de categorie ‘Werkzaamheden met betrekking tot gebruik en milieu’ en vink ‘Bouwwerk brandveilig gebruiken’ aan. Vervolgens klikt u onderaan de pagina op ‘volgende’. In het volgende venster (‘Werkzaamheden binnen de watervergunning’) vinkt u niks aan. Als u hier op ‘volgende’ klikt, kunt u de check uitvoeren.

 

Check 2: is er al een vergunning afgegeven?

Dit is een belangrijke stap in onze checklist voor brandveiligheid. Het is namelijk mogelijk dat de vorige eigenaar, verhuurder of huurder al een melding of vergunning heeft gekregen. De vergunning wordt namelijk voor onbeperkte tijd afgegeven, mits de functie hetzelfde blijft en het pand niet wordt verbouwd. 

U kunt dit controleren bij de gemeente of de brandweer, dat verschilt per gemeente.  In deze bijlage van het Bouwbesluit 2012:1 vindt u een overzicht van de gebruiksfuncties.

 

Check 3: klopt de bestaande melding of vergunning nog?

Is er nog een bestaande melding of vergunning? Controleer dan of het maximale aantal personen nog klopt. Het aantal nooduitgangen, rookmelders etc. moet u namelijk afstemmen op het maximum aantal personen dat zich op enig moment tegelijkertijd in het pand bevindt. Als er bij brand méér mensen binnen zijn dan volgens de omgevingsvergunning is toegestaan, kan dat gevolgen hebben voor de uitkering door uw verzekeraar.

 

Check 4: gaat u het pand verbouwen en/of op andere manier gebruiken?

Dan moet u de ruimte-indeling aanpassen via Omgevingsloket Online

Gaat het om een een zeer ingrijpende verbouwing of een volledig andere gebruiksfunctie? Dan moet u een nieuwe vergunning pf melding aanvragen. De gemeente of de brandweer kan u vertellen wat voor u van toepassing is.

 

Check 5: is er nog geen melding of vergunning? Vraag deze dan aan

U heeft hiervoor per bouwlaag een tekening op schaal nodig, voorzien van de juiste symbolen en het maximum aantal personen per ruimte. Ook moet de tekening alle brandveiligheidsvoorzieningen aantonen, zoals:

  • brandblusmiddelen
  • brandmeldinstallatie (rookmelders)
  • vluchtwegen
  • noodverlichting

Uw bouwtekeningen volstaan niet

Reken daarom op ongeveer tweehonderd euro* per tekening bij het indienen van uw aanvraag. Dit bedrag komt bovenop de vaste aanvraagkosten. 

Wij raden u aan om de tekeningen door een een brandveiligheids-adviesbureau te laten maken. Daarmee voorkomt u dat de tekeningen worden afgekeurd en u de aanvraag opnieuw moet indienen.

*De prijzen verschillen per gemeente/provincie en zijn afhankelijk van het aantal vierkante meters.

 

Check 6: is een brandmeldinstallatie verplicht?

Een brandmeldinstallatie is niet altijd verplicht. Kijk in deze bijlage van het Bouwbesluit 2012:1 wat er qua brandveiligheid voor uw pand geldt.

De drie soorten brandmeldinstallaties

Welke brandmeldinstallatie u moet hebben, hangt af van de functie en de grootte van het pand.  

  1. een niet-automatische
  2. een volledig automatische
  3. een gedeeltelijk automatische  

Uw brandmeldinstallatie moet maandelijks én jaarlijks onderhouden worden. Dat maandelijkse onderhoud mag u zelf doen, mits u bent opgeleid tot beheerder brandmeldinstallatie. Die opleiding is een eenmalige investering van ca. 350 euro. Deze verdient u snel terug, omdat u anders elke maand ca. 150 euro aan een externe partij betaalt.

 

Check 7: heeft u een ontruimingsplan? 

Als een brandmeldinstallatie in uw pand verplicht is, geldt dat ook voor een ontruimingsplan. U moet dit (laten) opstellen volgens de norm NEN 8112:2017

In een ontruimingsplan beschrijft u zo specifiek mogelijk wat er moet gebeuren om - in geval van nood - zo veel mogelijk mensen veilig uit het gebouw te krijgen. Ook staan de taken van de BHV’ers beschreven per calamiteit, zoals een brand, bommelding of een stroomuitval. Met een ontruimingsplan bent u goed voorbereid op een eventuele calamiteit.

 

Check 8: voldoet uw meldings- of vergunningsaanvraag aan de brandveiligheidseisen van het Bouwbesluit?

Wij raden u aan om een brandveiligheidsadviseur te raadplegen vóórdat u uw aanvraag indient. Dat kan u veel geld en tijd schelen. Soms duurt het namelijk wel een half jaar voordat u uitsluitsel krijgt. Als uw aanvraag dan niet correct of compleet is, moet u een nieuwe aanvraag indienen. En moet u opnieuw kosten betalen én maanden wachten voordat u uw zaak mag openen!

Tip: inzicht in uw brandrisico’s dankzij de RI&E

Een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) geeft u direct inzicht in de brandrisico’s voor uw onderneming. Een RI&E is verplicht voor alle ondernemingen met 1 werknemer of meer. Vanaf 25 werknemers moet u de RI&E laten toetsen. Hoe u dat doet, leest u het artikel: Waarom een RI&E?

 

Ontdek de brandveiligheid-checklist van BHV Nederland

Op de site van BHV Nederland vindt u een handige BHV Checklist-app. Met deze app ontdekt u eenvoudig hoe brandveilig uw gebouw is.

  • ABN AMRO Verzekeringen

Ook interessant

Groot risico op brand in sauna’s & wellnesscentra

  • zakelijk

Hoe voorkomt u een fietsaccu-brand?

  • zakelijk

Het brandgevaar van werken met gas

  • zakelijk