Ga direct naar de inhoud

‘Passie voor het vak is noodzakelijk voor een succesvol eigen bedrijf’

Frank Form Interieurs.jpg

Frank Oude Nijeweeme is een echte ambachtsman. Hij maakt met veel plezier maatwerk interieurs. Twee jaar geleden besloot hij zijn eigen bedrijf te beginnen: Form Interieurs. Onlangs nam hij iemand in dienst en volgde het advies van zijn accountant om van zijn eenmanszaak een bv te maken. In dit interview vertelt hij over de uitdagingen die hij als startend ondernemer tegenkomt.

Frank is in januari 2021 voor zichzelf begonnen. Daarvoor werkte hij twaalf jaar bij een interieurbouwbedrijf. ‘Daar heb ik het hele traject doorlopen: van stagiair via werkvoorbereider naar rechterhand van de werkgever. Op het laatst stuurde ik zo’n twintig man aan. Ik besloot voor mezelf te beginnen toen het bedrijf me te groot werd; ik was alleen nog aan het plannen en aansturen. Ik miste het werken met mijn handen en de waardering van de klanten. Bovendien merkte ik dat de jongere generatie een andere mentaliteit heeft en zich niet altijd voor 200 procent inzet, zoals ik zelf graag doe.’ 

Ik besloot voor mezelf te beginnen toen het bedrijf me te groot werd. Ik miste het werken met mijn handen en de waardering van de klanten.

Voor jezelf beginnen is een grote stap die Frank niet zomaar zette. ‘Ik heb vooraf heel veel opgezocht op internet. Bijvoorbeeld hoe ik me moest inschrijven bij de KVK. Ik ben vrij handig met mijn handen, maar ik heb me toch wel zorgen gemaakt of ik wel genoeg werk en dus inkomen zou krijgen. Gelukkig gaan de zaken vanaf het begin goed. Het eerste jaar werkte ik vooral voor mijn oude werkgever. Daarnaast kreeg ik andere klanten en kon ik een naam opbouwen. Veel mensen zeiden: “Je bent gek dat je middenin coronatijd begint”, maar ik kon me geen betere tijd wensen. De mensen hadden geld over omdat ze niet op vakantie konden en zaten tegen die lelijke keuken aan te kijken. Daardoor had ik het direct behoorlijk druk.’ 

Geen grote investeringen

Het scheelde dat Frank zijn bedrijf kon beginnen zonder grote investeringen te hoeven doen. Hij kon bij een collega-zzp’er ruimte huren. ‘Bovendien hoefde ik daardoor geen eigen basismachines aan te schaffen. In onze branche ben je daar zo twee ton mee verder. En dan heb ik het nog niet eens over handgereedschap en dergelijke, want dat kost nog eens € 20.000,-. Door te huren loop ik minder risico en had ik de vrijheid om na een half jaar te zeggen: “Ik ga toch weer voor een baas werken, bedankt.” Maar dat heb ik niet gedaan.’ 

Een goede financiële voorbereiding is vooral een kwestie van logisch nadenken, vindt Frank. ‘Je moet er even voor gaan zitten en je afvragen: wat heb ik allemaal nodig? Ik heb van tevoren bedacht wat mijn kosten gingen worden en heb dat in Excel gezet: materialen, vaste lasten, verzekeringen, huur, kantoorartikelen, belasting. Ik heb een deel eigen geld in de zaak gestopt en een onderhandse lening afgesloten.‘ 

Ik heb van tevoren bedacht wat mijn kosten gingen worden en heb dat in Excel gezet: materialen, vaste lasten, verzekeringen, huur, kantoorartikelen, belasting.

Een kennis met verstand van boekhouden adviseerde Frank zijn boekhouding niet helemaal uit handen te geven. ‘Dat kost ten eerste handen vol met geld en bovendien wilde ik zelf zicht houden op de in- en verkoop. Ik vind het belangrijk om te zien waar je staat. Ik heb een boekhoudpakket waar ik met mijn mobiel en laptop in kan werken. Op maandagmorgen zet ik alle facturen klaar en mijn vriendin boekt ze dan weg. Dezelfde kennis helpt me met mijn btw-aangifte . Ik kan het inmiddels zelf, maar vind het fijn dat er nog iemand naar kijkt.’ 

Lees ook: ‘Hoe doet u belastingaangifte? ’ en ‘Een factuur maken: hoe doet u dat? ’

 

Van zzp’er naar werkgever

Sinds een paar weken heeft Frank iemand in dienst. ‘Hij werkt er net, dus kan ik nog niet zoveel over zeggen, maar zijn mentaliteit is goed. Het is een goede, sociale jongen en we hebben een klik, dat is belangrijk. Hij heeft net als ik passie voor het vak. Ik wil graag iets moois neerzetten voor de klant. De combinatie van werken met je handen en heel secuur te werk gaan, vind ik prachtig. Als iemand geen passie voor het vak heeft, houd je het niet lang vol.’

Er zijn zeker ook risico’s verbonden aan het ondernemerschap. Hoe heeft Frank besloten wat hij verzekert en welke risico’s hij zelf draagt? ‘Ik heb mijn verzekeringsadviseur allerlei vragen gesteld, want daar heb ik zelf nul kaas van gegeten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik met de heftruck ergens tegenaan rijd? Het zijn niet mijn spullen tenslotte. En wat heb ik nodig als ik een personeelslid aanneem? Op zijn advies heb ik een verzuimverzekering  voor mijn werknemer afgesloten. 

Heel af en toe neem ik een bus met gereedschap mee naar huis. Het gereedschap blijft dan ’s nachts in de bus. Er wordt hier in het oosten van het land regelmatig  uit busjes gestolen. Als mijn bus wordt leeggehaald, ben ik al gauw €15.000,- armer. Toch heb ik besloten voor die ene keer per maand geen verzekering af te sluiten. Het gevolg is wel dat toen laatst middenin de nacht een autoalarm afging, ik in drie tellen buiten stond.’ 

Lees ook: 'Bestelbus gewild bij dieven'

 

Genoeg omzet voor een bv

Het gaat nu zelfs zo goed met het bedrijf van Frank, dat zijn accountant hem adviseerde om de rechtsvorm van zijn zaak over te zetten van een eenmanszaak naar een bv . ‘Bij een bepaalde omzet is dat fiscaal voordeliger,‘ weet Frank nu. ‘Bovendien wilde ik niet meer privé aansprakelijk zijn. Zeker nu ik iemand heb aangenomen. Zoals gezegd, heb ik daar zelf nul verstand van. Ik heb me laten adviseren door verschillende mensen en vaar op hun advies.’ 

Meer informatie: 'Welke rechtsvorm kiezen: bv of eenmanszaak?'

Ik heb me laten adviseren door verschillende mensen en vaar op hun advies.

De volgende stap is een eigen ruimte. Frank moet dan een hal kopen of laten bouwen. ‘Dat kost al gauw een half miljoen, plus minimaal twee ton aan machines. Aan de andere kant: huren is ook geld naar de put brengen. Maar voorlopig kan ik op deze manier iets opbouwen en op den duur die vervolgstap nemen. En doordat ik de basismachines niet zelf hoefde te kopen, heb ik onlangs een geautomatiseerde CNC-machine kunnen kopen. Daar kan ik alles mee maken en sneller mee werken. Ik moest daar deels voor lenen, maar het is de beste koop aller tijden geweest. Je hebt nu eenmaal goede machines nodig, dat is het nadeel van ons vak.’ 

Frank wil maximaal vier mensen in dienst. ‘Ik weet van mezelf dat ik werk niet makkelijk uit handen geef. Ik kan niet naar huis als het nog niet klaar is, daarom lijkt het me beter om geen tien man aan te nemen. Aan de andere kant is het met zzp’ers super lastig plannen. Als ik voor een grotere klus een bepaalde zzp’er wil inschakelen, iemand van wie ik zeker weet dat hij goed is, moet ik hem een half jaar van tevoren vastleggen. Wat moet ik als tegen die tijd blijkt dat het uitloopt? Daarom heb ik liever mensen in dienst.’ 

Wat momenteel heel lastig is, is dat dat de materiaalkosten in korte tijd enorm zijn gestegen. ‘Alles wordt knetterduur. Sommige platen zijn van 16 naar 40 euro per vierkante meter gegaan. Dat moet ik doorberekenen aan klanten. Soms denk ik: dit bedrag voor een kastenwand is toch niet normaal meer? Meubels op maat zijn geen noodzakelijke aanschaf. Om die reden zou ik graag meer zakelijke klanten willen: die hebben vaak nog een investeringspotje.’ 

 

Zelf een bedrijf beginnen?

Frank geeft tot slot advies aan interieurbouwers die dezelfde stap overwegen: ‘Het is superbelangrijk om niet zomaar, zonder ervaring voor jezelf te gaan beginnen. Doe eerst 10 jaar ervaring op en ga het dan eens voor jezelf proberen.’

 

Meer weten over Form Interieurs? 

Bekijk Franks aflevering in De Startersstudio en ontdek zijn dilemma: 'Alleen werken of samenwerken'. 

pr-abnamro

ABN AMRO Verzekeringen