Bezorgen tijdens corona: hier moet u op letten

Veel restauranteigenaren besluiten niet bij de pakken neer te zitten, maar tijdelijk maaltijden te bezorgen tijdens corona. Ook retailers zoals bakkers, slagers en eigenaars van delicatessenzaken gaan over op bezorgen. Iets positiefs in deze moeilijke tijd, maar ook kans op nieuwe risico’s. Op onverzekerde schade zit u niet te wachten. Jaap Scholte, relatiemanager bij ABN AMRO Verzekeringen, vertelt waar u op moet letten.

Gaat uw personeel bezorgen met de auto? Check uw aansprakelijkheidspolis op schade onderweg

Als uw bezorger onderweg met de fiets valt en zich daarbij ernstig verwondt, kan hij u daarvoor aansprakelijk stellen. Ook als hij daarbij materiële schade veroorzaakt, kunt u daarvoor aansprakelijk worden gesteld. Omdat uw zaak normaal niet bezorgt, biedt uw aansprakelijkheidsverzekering (AVB) hier waarschijnlijk geen dekking voor. 

Voor schade van bezorgers op een scooter, brommer of auto heeft u een WEGAM-verzekering nodig (WEGAM staat voor: werkgeversaansprakelijkheid voor bestuurders van motorrijtuigen).

ABN AMRO Verzekeringen heeft besloten om horecaklanten die voorheen niet bezorgden, tijdelijk kosteloos een aanvullende dekking aan te bieden. Zo zijn ze wél verzekerd als hun medewerkers tijdens bezorgen een ongeluk krijgen. Wij zijn blij dat we ze daarmee kunnen helpen. Helaas kan ik niets zeggen over de polisvoorwaarden van andere verzekeraars. Check die daarom goed!

Zorg dat bezorger contact vermijdt

Natuurlijk wilt u voorkomen dat de bezorger het virus overdraagt op de besteller en andersom. Daarom adviseer ik u zoveel mogelijk de adviezen en voorschriften van de overheid en het RIVM te volgen. Laat de klant vooraf weten dat hij niet contant kan betalen. Maak bij voorkeur gebruik van online betaaldiensten die een contactloze overdracht mogelijk maken, zoals Tikkie of een Betaalverzoek. Geeft u een mobiel pinapparaat mee? Zorg dan dat uw bezorger de toetsen na elk gebruik ontsmet.

Extra risico’s elektrische voertuigen

U wilt uw maaltijden graag nog warm bij uw klanten krijgen. E-bikes en e-scooters zijn dan een snelle uitkomst. Maar deze vervoermiddelen brengen ook extra risico’s met zich mee. Naast de veiligheidsrisico’s krijgt u ook te maken met een brandrisico. Want helaas gaat het nog weleens mis tijdens het acculaden. Accu’s van e-bikes of scooters kunnen ontploffen tijdens het laden en veroorzaken dan brand. Een afgebrand restaurant kunt u er nu niet bij hebben! Let daarom altijd extra goed op de accu’s bij deze vervoersmiddelen. Zie ook onze tips om brand door fietsaccu’s te voorkomen

“De meeste restaurants en winkels die nu bezorgen, hebben dat nog nooit eerder gedaan. Horeca- en retailondernemers krijgen daardoor te maken met risico’s waar ze zelf niet zo snel aan zouden denken. Daarom denk ik graag met u mee.”

Gaat u bezorgen met uw eigen auto? Check uw autopolis

U kunt natuurlijk ook zelf maaltijden bezorgen met uw eigen auto. Check in dat geval de polis van uw autoverzekering. U bent niet standaard verzekerd voor schade die u onderweg met uw privéauto veroorzaakt. Ook al zijn dit zakelijke ritten. Als u gaat bezorgen met de bestelbus van de zaak waarmee u ook naar de groothandel rijdt, bent u daar als het goed is wél voor verzekerd. Neem bij twijfel contact op met uw verzekeringsadviseur voordat u de weg opgaat.

 

Wilt u laten bezorgen door een bezorgdienst? Check de voorwaarden van de bezorgdienst goed

Sinds de verplichte horecasluiting hebben bezorgdiensten als Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en UberEats al honderden aanmeldingen binnengekregen. Kiest u er ook voor om de bezorging uit handen te geven? Dan betaalt u daar een vast bedrag per ritje of een kilometerprijs voor, plus een commissie (meestal tussen de 13 en 30 procent). Lees voor u het contract tekent, de voorwaarden goed door. Of laat dit doorlezen door een onafhankelijke juridische partij. Zodat u na de coronaperiode niet vastzit aan voorwaarden van de bezorgdienst.

 

Personeel ‘lenen’ om te bezorgen? Check uw polis goed

Ik kreeg net nog een vraag binnen over dit onderwerp. Een horecaondernemer wil medewerkers van collega-ondernemers – die nu werkeloos thuis zitten – inzetten om zijn maaltijden te bezorgen. Hij vraagt zich af of hij daarvoor verzekerd is. Mijn antwoord aan hem: check goed de polis van uw Werkgeversaansprakelijkheid, WEGAM/Wegas en Collectieve Ongevallen verzekering. En raadpleeg bij twijfel uw verzekeringsadviseur.

Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen over de risico’s van maaltijdbezorging? Uw verzekeringsadviseur beantwoordt die graag. Heeft u behoefte aan meer informatie? Op ABN AMRO Insights leest u welke zeven stappen restauranthouders zouden moeten nemen als ze willen bezorgen tijdens corona.

Ook interessant