Ga direct naar de inhoud

Het risico van kunstmatige intelligentie (AI) voor ondernemers

Gevaren van AI.jpg

Zou je iemand die je op straat tegenkomt de namen en adressen van al jouw collega’s vertellen? En zou je openlijk vertellen over de financiële gezondheid van jouw bedrijf? De meeste Nederlanders niet. Maar als ze die gegevens in een AI-model invoeren, delen veel mensen zonder nadenken alle gegevens. Als je de risico’s van AI niet kent, is het invoeren van gegevens in een AI-tool hetzelfde als tegen iedereen al jouw geheime informatie vertellen.

AI neemt de wereld in rap tempo over. In veel gevallen handig, maar dit heeft ook risico’s voor ondernemers. Voordat je kiest voor een AI-model om jouw bedrijf te ondersteunen, moet je je bewust zijn van de grootste risico’s. En natuurlijk van hoe je die risico’s vermijdt.

 

Risico 1: gevoelige informatie op straat

Alle gegevens die je zelf invoert in een AI-model kunnen beschikbaar worden gesteld aan anderen. Of de gegevens worden gebruikt voor de training van andere tools. Een AI vergeet jouw input niet en verwijdert de informatie waarschijnlijk nooit, want meer gegevens betekent een slimmer systeem.

Jouw informatie kan door zwakke punten in de beveiliging van AI-systemen of simpelweg door menselijk handelen op straat komen te liggen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als een systeem niet voldoende beschermd is tegen cyberaanvallen, of als er fouten zijn in beveiligingsmaatregelen. Cybercriminelen kunnen dan gevoelige bedrijfsinformatie, zoals financiële gegevens of klantinformatie stelen. Dit zorgt voor een vertrouwensbreuk tussen jou en de klant en daardoor ook voor financiële risico’s. 

 

Risico 2: auteursrechtelijke kwesties

Een AI-algoritme zoekt naar beschikbare informatie op het internet. Op datzelfde internet staat al jouw informatie. Een systeem dat content genereert op basis van jouw input, kan auteursrechten schenden. Het systeem wordt namelijk getraind op basis van auteursrechtelijk beschermde werken en produceert daarna vergelijkbare inhoud. Denk bijvoorbeeld aan ChatGPT, die prachtige teksten kan schrijven op basis van wat er al op het internet staat. ChatGPT doet dit zonder toestemming van de oorspronkelijke auteurs. Andersom gebeurt dit ook wanneer jij ChatGPT vraagt om een tekst op te stellen. Het kan zomaar gebeuren dat je een auteursrechtclaim aan je broek krijgt wanneer iemand diens eigen stuk herkent op jouw website. 

 

Risico 3: onjuiste informatie

Generatieve AI-tools, zoals ChatGPT, worden aangedreven door ‘large language models’ (LLM’s). De door LLM's aangedreven generatieve AI-tools fungeren als uiterst krachtige zoekmachines. Ze zijn getraind om op een menselijke manier vragen te beantwoorden en taken uit te voeren. De informatie die AI geeft, is gebaseerd op de kwaliteit van de gegevens op het internet. Als de trainingsgegevens onvolledig of verouderd zijn, kan dit leiden tot onjuiste stukken tekst. Een chatbot van bijvoorbeeld een klantenservice kan verkeerde informatie geven als de input van het systeem niet geüpdatet is. 

 

Risico’s van AI beperken in vier stappen

Stap 1: bescherm je gegevens

Bescherm gegevens door ze te versleutelen voordat je ze gebruikt in een AI-model. Het opschonen van je data kan ook helpen: verwijder gevoelige details uit trainingsdata die je gebruikt. Wees je er wel van bewust dat de grootste datalekken niet komen door een AI-model dat het internet afspeurt, maar door menselijk handelen. Je hebt zelf controle over welke gegevens je invoert. Waar je ook zelf controle over hebt, is wie toegang heeft tot de tools in jouw bedrijf. Zorg voor sterke wachtwoorden, tweefactorauthenticatie (2FA) en duidelijke richtlijnen voor de gebruikers van AI. 

Stap 2: check je beveiliging regelmatig

Voer regelmatig beveiligingsaudits uit om kwetsbaarheden in jouw IT-systemen te identificeren die van invloed kunnen zijn op de generatieve AI-modellen. En oefen dan gelijk met je medewerkers wat er moet gebeuren als er wél een lek is. 

Stap 3: weet wat je deelt

Bedrijfsgegevens uploaden naar een AI-model betekent dat je jouw bedrijfsgegevens rechtstreeks aan een derde partij geeft. Je weet daarna niet wat er met jouw gegevens gebeurt. Onderzoek daarom of de tool die je gebruikt de bedrijfsgegevens die je deelt zelf opslaat en deelt met anderen. Ontwikkel daarnaast een formeel beleid over hoe jouw bedrijf AI inzet en stel duidelijke regels op over de informatie die gebruikt mag worden. 

Stap 4: weet wat je schrijft

Wees je bewust van auteursrechtelijke kwesties die AI met zich meebrengt. Als je een tekst laat schrijven door bijvoorbeeld ChatGPT, neem de tekst dan niet klakkeloos over. ChatGPT bundelt informatie die online beschikbaar is zonder een auteurscheck te doen. Het kan zomaar zijn dat jouw gegenereerde tekst door iemand geschreven is die het niet leuk vindt dat jij de tekst op jouw website plaatst.

Check daarnaast de feiten die in de tekst worden genoemd altijd zelf. Een AI-model is niet per dag up-to-date en baseert zich op informatie van het internet. Daar zit veel informatie tussen die niet klopt. En als de bron al niet klopt, dan heeft jouw tekst ook fouten.

 

Hoe gevaarlijk is AI eigenlijk echt?

Ja, er zitten gevaren aan het gebruik van kunstmatige intelligentie. Maar hoe gevaarlijk het is, hangt volledig af van jouw eigen gebruik. Jij kiest ervoor om bepaalde gegevens te uploaden, om bepaalde systemen te gebruiken en teksten te laten genereren. Wees je bewust van wat je zelf kan doen om jouw bedrijf te beschermen tegen de gevaren van AI.

Geschreven door

Ook interessant