Ga direct naar de inhoud

Hoe voorkom je webshopfraude als online verkoper?

Hoe-voorkomt-u-webshopfraude.jpg

Wanneer je jouw producten of diensten online verkoopt, brengt dat een groot aantal frauderisico’s met zich mee. Intern kunnen jouw medewerkers eenvoudig bestellingen of prijzen aanpassen. Ook de logistieke of afhandelende partij kan frauderen door valsheid in geschrifte. Van buitenaf kunnen hackers met een valse identiteit bestellingen plaatsen of de gegevens van je klanten buitmaken. Hoe kan je dan nog jouw reputatie van een veilige webshop hooghouden?

Wat is webwinkelfraude?

Wanneer je als consument een product of dienst via internet koopt, kan het gebeuren dat je betaalt, maar nooit iets ontvangt. Maar niet alleen consumenten kunnen het slachtoffer worden van webwinkelfraude. Als eigenaar van een webwinkel kan je ook op verschillende manieren opgelicht worden. Uit onderzoek blijkt dat webwinkelfraude wordt gepleegd door drie groepen fraudeurs:

1. Frauduleuze medewerkers

Deze kunnen:

  • prijzen aanpassen op de website;
  • de inhoud van het winkelmandje aanpassen;
  • valse transacties organiseren;
  • betalingsgegevens (creditcardnummers, bankrekeningnummers) aanpassen;
  • klantgegevens misbruiken (doorverkopen, lekken);
  • tijdens het verzend- en retourproces retourgegevens, aantallen, orderstatus aanpassen.

2. Frauduleuze klanten

Deze kunnen:

  • bestellen met een valse identiteit/via het account van een ander;
  • beweren de bestelling niet te hebben ontvangen;
  • niet betalen bij post-payment (acceptgiro) of een creditcard -/Paypal-transactie terugdraaien;
  • een valse claim indienen bij hun creditcardmaatschappij.

Daarnaast komt het geregeld voor dat buren de afgeleverde producten niet afgeven aan de besteller.

3. Beroeps(cyber)criminelen

Deze kunnen:

  • de koper omleiden naar een criminele website;
  • de betaling omleiden naar een andere bankrekening;
  • betaalgegevens (creditcardnummers) onderscheppen;
  • klantgegevens hacken en illegaal verhandelen.

 

Wat kun je doen om webshopfraude te voorkomen?

Het is en blijft lastig om fraude bij webshops volledig te voorkomen, maar er zijn wel twee tips waarmee je het fraudeurs in ieder geval moeilijker maakt.

1. Je medewerkers voorlichten

Om te beginnen kan je jouw medewerkers goed voorlichten over de effecten van fraude. En dan niet alleen over de risico’s die zij zelf lopen door fraude te plegen (van een berisping en/of beboeting tot ontslag of zelfs gevangenisstraf), maar ook de kans dat zij daarmee jouw goede naam in gevaar brengen. Plus daarmee het voortbestaan van het bedrijf.

2. De beveiliging van je systemen optimaliseren

Bovenal moet je er zelf alles aan doen om de veiligheid van de online winkelmogelijkheden van je bedrijf te kunnen garanderen. Dat begint al bij de bouw en inrichting van de webshop. Laat de veiligheid uitgebreid testen, het liefst door een onafhankelijke partij. Ook betalen moet op een veilige manier kunnen. Zorg bovendien voor een versleutelde opslag van de klant- en inloggegevens. Vervolgens zorg je voor een veilige verzending. Maak goede afspraken met de logistieke partijen waar je mee samenwerkt en laat altijd via Track & Trace verzenden.

Geschreven door

  • ABN AMRO Verzekeringen

Ook interessant