Ga direct naar de inhoud

Privacy statement

Privacy Statement.jpg

Privacy statement van ABN AMRO Verzekeringen

Dit Privacy Statement is voor het laatst bijgewerkt op 1 juli 2025

 

ABN AMRO Verzekeringen en jouw persoonsgegevens

Wij vinden het belangrijk om jouw persoonsgegevens zorgvuldig te behandelen. Hiervoor nemen wij verschillende maatregelen. In dit Privacy Statement lees je hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan. 

 

Voor wie is dit Privacy Statement? 

Ben je klant van ons of heb je interesse in een bepaald product door bijvoorbeeld een aanvraag te doen? Dan verwerken wij jouw persoonsgegevens en geldt dit Privacy Statement voor jou. Daarnaast is het mogelijk dat wij persoonsgegevens verwerken van personen die geen overeenkomst met ons hebben. Bijvoorbeeld wanneer je betrokken bent geweest bij een schade van een van onze klanten.

 

Wie is verantwoordelijk voor jouw gegevens?

ABN AMRO Verzekeringen is verantwoordelijk voor jouw gegevens. Het is een samenwerking tussen NN Group NV en ABN AMRO Bank NV en is onderdeel van het concern van NN Group NV. ABN AMRO Verzekeringen bestaat uit de volgende bedrijven: ABN AMRO Schadeverzekering NV, ABN AMRO Assuradeuren BV en ABN AMRO Verzekeringen BV. Dit Privacy Statement geldt voor de hiervoor genoemde bedrijven. 

Voor particuliere verzekeringen treedt ABN AMRO Bank doorgaans op als de bemiddelaar. Voor zakelijke verzekeringen is ABN AMRO Verzekeringen zelf (meestal) de bemiddelaar. Ook kan het zijn dat je via een andere bemiddelaar een particuliere verzekering bij ons afsluit.

 

Wat zijn persoonsgegevens? 

Persoonsgegevens zeggen iets over jou. De bekendste persoonsgegevens zijn:

  • naam;
  • woon-, en e-mailadres;
  • leeftijd en geboortedatum. 

Ook jouw bankrekening, telefoonnummer en IP-adres zijn persoonsgegevens. Bijzondere persoonsgegevens vormen volgens de wet een aparte categorie. Hieronder vallen bijvoorbeeld gegevens over jouw gezondheid.

Voor onze risicobeoordeling bij schadeverzekeringen kunnen wij ook informatie aan jou vragen en verwerken over een eventueel strafrechtelijk verleden. Wij willen in dat geval graag weten of jij of iemand anders die belang heeft bij de verzekering de afgelopen 8 jaar in aanraking is geweest met politie of justitie. Wij bedoelen hiermee:

  • een lopend onderzoek;
  • dat je de verdachte bent of geweest bent (sepot);
  • een veroordeling;
  • de uitvoering van een straf of maatregel of;
  • ontslag van alle rechtsvervolging.


Als hier langer dan 8 jaar geleden sprake van was, hoef je dat niet te melden. Ook hoef je geen strafrechtelijke gegevens te melden als daar door ons niet specifiek naar gevraagd wordt. Wij gebruiken het opgegeven strafrechtelijk verleden om jouw verzekeringsaanvraag te beoordelen en voor een beroep op niet nakoming van de mededelingsplicht van de aanvrager. Daarnaast kunnen wij de strafrechtelijke gegevens verwerken om fraude en misbruik te voorkomen en tegen te gaan. Deze gegevens verwerken wij op grond van artikel 33 van de UAVG en de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars (GVPV). Daarbij houden wij ons aan het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI).

 

Wat bedoelen we met ‘verwerken van persoonsgegevens’?

‘Verwerken’ is een begrip uit de wet. We bedoelen daarmee het verzamelen, bewaren en gebruiken van jouw persoonsgegevens. Wij houden ons bij de verwerking van jouw persoonsgegevens aan de wet- en regelgeving, waaronder de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars.

 

Gegevens die wij van anderen hebben gekregen 

Wij gebruiken ook gegevens over jou die wij niet van jou zelf hebben gekregen. Als jouw partner bijvoorbeeld mede namens jou een aanvraag voor een verzekering doet, kunnen wij ook gegevens over jou vragen. Daarnaast kunnen wij ook gegevens uit andere bronnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Openbare registers waarin jouw gegevens staan, zoals de registers van het Kadaster en de Kamer van Koophandel;
  • Openbare bronnen zoals kranten, internet en gedeelten van sociale media die niet privé zijn;
  • Bestanden van andere partijen die gegevens over jou verzameld hebben, zoals marktonderzoeksbureaus, handelsinformatiebureaus en kredietinformatiebureaus. In dit kader noemen wij ook Stichting CIS: een stichting die een extern registratiesysteem voor verzekeraars beheert;
  • Bemiddelaars en adviseurs die jij hebt ingeschakeld en via wie je bij ons een verzekering hebt afgesloten;
  • Jouw werkgever. Maar alleen als jij via jouw werkgever bij ons verzekerd bent in verband met verlies van inkomen.

 

Op basis waarvan verwerken wij jouw gegevens?

Natuurlijk mogen wij jouw gegevens niet zomaar opvragen of gebruiken. In de wet is vastgelegd dat dit alleen mag als er ‘een grondslag voor de verwerking is’. Dit betekent dat wij jouw gegevens mogen gebruiken als daar één of meer van de volgende redenen voor zijn:

 

Overeenkomst 

Wij gebruiken jouw gegevens om contracten zoals een verzekeringsovereenkomst met jou te sluiten en na te kunnen komen. Om de verzekeringsovereenkomst uit te kunnen voeren, maken wij gebruik van allerlei gegevens over jou. Denk aan jouw (e-mail)adres, bankrekeningnummer en geboortedatum. In sommige gevallen gaat het ook om jouw kenteken of gezinssamenstelling. Voor een aantal verzekeringen (bijvoorbeeld ongevallenverzekeringen) verwerken wij ook medische gegevens. Deze gegevens krijgen wij van jou of - met jouw machtiging - van een arts. De verwerking van jouw medische gegevens vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de medisch adviseur (arts). Deze verstrekt alleen medische gegevens aan andere medewerkers binnen ons bedrijf als zij die gegevens voor de uitvoering van hun werkzaamheden nodig hebben. Op deze medewerkers rust dezelfde geheimhoudingsplicht als op de medisch adviseur op grond van zijn medisch beroepsgeheim.

 

Wettelijke verplichting

Financiële instellingen moeten zich aan veel wetten en regels houden. Dit zijn niet alleen Europese of Nederlandse regels, maar soms ook regels uit andere landen. Op grond van die regels verwerken wij gegevens over jou, bijvoorbeeld om een zo goed mogelijk beeld van jou als klant te hebben. Ook nemen wij maatregelen om fraude, belastingontduiking, financieren van terrorisme en witwassen te bestrijden. Dit betekent dat wij ook gegevens van jou verwerken om je te kunnen identificeren.

 

Gerechtvaardigd belang van ons of van anderen

Wij mogen jouw gegevens ook gebruiken als wij daar zelf een belang bij hebben. Dat heet ‘gerechtvaardigd belang’. Ons belang om jouw gegevens te gebruiken moet wel zwaarder wegen dan jouw recht op privacy. Wij wegen daarbij alle belangen dus af.

Voorbeelden van gevallen waarin wij een gerechtvaardigd belang hebben om jouw gegevens te gebruiken:

  • Als wij onze eigen financiële positie en die van anderen beschermen. Bijvoorbeeld om fraude te voorkomen en te bestrijden. Het gaat dan niet alleen om fraude tegen ons, maar ook tegen andere financiële instellingen. Met die andere financiële instellingen kunnen wij daarom gegevens uitwisselen. Wij kunnen die gegevens ook opnemen in een interne administratie of in een extern register. 
  • Als wij een overeenkomst uitvoeren. In sommige gevallen leggen wij gegevens vast van andere personen dan onze klanten, zoals benadeelden, bewindvoerders, begunstigden en mensen die zekerheid hebben gegeven voor een klant. Dit doen wij alleen voor zover het nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst met de klant.
  • Als wij risico’s beter willen inschatten, onze producten willen (door)ontwikkelen en om de prijzen van onze producten goed te bepalen. Jouw gegevens gebruiken wij dan voor statistische doeleinden.
  • Als wij moeten kunnen beschikken over de juiste informatie in het geval van een klacht of geschil.
  • Als wij onze dienstverlening willen verbeteren. Bijvoorbeeld wanneer wij:
    • een efficiëntere administratie willen voeren door de administratiesystemen te centraliseren;
    • klantbeleving willen verbeteren;
    • gebruik willen maken van externe dienstverleners, of;
    • statistisch en wetenschappelijk onderzoek willen uitvoeren.

Wij kunnen hierbij gebruik maken van artificiële intelligentie (AI).

  • Als wij marketing-, communicatie- en innovatieactiviteiten uitvoeren. Wij gebruiken dan gegevens 
    voor (data-) analyse en voor innovaties die van data-analyses gebruik maken. Zoals het ontwikkelen en testen van toepassingen op het gebied van artificiële intelligentie (AI). Dit doen wij om onze processen, de producten en het dienstenaanbod te verbeteren en beter af te stemmen op (de wensen van) onze (potentiële) klanten. Of om de werking van onze website te verbeteren en gericht advertenties te kunnen laten zien. Zie hiervoor ook onze cookieverklaring op onze website.
  • Ook iemand anders kan een gerechtvaardigd belang hebben waarvoor wij jouw gegevens moeten gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je een autoschade hebt gehad en wij de schade met de tegenpartij moeten regelen. Wij wisselen dan gegevens van jou uit met de verzekeraar van de tegenpartij, zoals jouw kenteken.

 

Toestemming

Meestal hebben wij geen toestemming nodig om jouw persoonsgegevens te mogen gebruiken. Dat is het geval als:

  • wij jouw gegevens gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst;
  • wij een wettelijke plicht hebben om persoonsgegevens te verwerken, of;
  • wij een gerechtvaardigd belang hebben bij verwerking van jouw persoonsgegevens. 

Als wij jouw toestemming vragen, leggen wij uit waarom dat nodig is. Je kunt jouw toestemming altijd weer intrekken.

In de volgende gevallen vragen wij jou sowieso om toestemming;

  • Voordat wij jouw bijzondere persoonsgegevens verwerken, tenzij in de wet staat dat wij bepaalde bijzondere persoonsgegevens moeten of mogen gebruiken zonder jouw toestemming.
  • Als wij gebruik maken van geautomatiseerde besluitvorming en profilering en in de wet staat dat wij hiervoor jouw toestemming nodig hebben.

 

Andere doelen

Wij mogen jouw gegevens gebruiken voor andere doelen dan waarvoor jij de gegevens aan ons had gegeven. Het nieuwe doel moet dan passen bij het doel waarvoor jij jouw gegevens in eerste instantie aan ons hebt gegeven. Dat heet in de wet ‘verenigbaar gebruik van gegevens’.

 

Verplichte gegevens

Hebben wij gegevens van jou nodig om een overeenkomst met jou af te sluiten? En wil jij die toch niet geven, terwijl in de wet staat dat dat wel moet? Dan kunnen wij helaas geen overeenkomst met jou aangaan. Of dan moeten wij een lopende overeenkomst met jou beëindigen. In de (online) formulieren die je soms moet invullen, zie je welke gegevens verplicht zijn.

Wil je dat wij jouw gegevens uit onze systemen verwijderen? Dan kan dat helaas niet voor de verplichte gegevens. Die hebben wij nodig. Bijvoorbeeld voor de uitvoering van de overeenkomst die je met ons hebt, of omdat wij verplicht zijn deze te bewaren volgens de wet, of vanwege een gerechtvaardigd belang (zie toelichting onder de kopjes 'wettelijke verplichting' en 'gerechtvaardigd belang van ons of van anderen' in de tekst hierboven).

 

Camerabeelden, telefoongesprekken en (video)chats

Het is ook mogelijk om via telefoon of (video)chat contact met ons op te nemen. In de meeste gevallen nemen wij jouw telefoongesprekken of (video)chatgesprekken met onze collega’s op. Dit doen wij om:

  • onze dienstverlening te verbeteren, bijvoorbeeld om onze medewerkers te coachen of te beoordelen,
  • vanwege een wettelijke verplichting,
  • bewijs te kunnen leveren, of
  • om fraude te voorkomen.

Met behulp van AI kunnen wij geautomatiseerd gespreksopnames integraal omzetten in tekst (speech to text) of daarvan een samenvatting maken en daarop analyses uitvoeren ten behoeve van de hiervoor genoemde doelen.

Wij gaan zorgvuldig om met zulke beeld- en geluidsopnamen. Ze vallen onder dezelfde regels als andere persoonsgegevens. Je kunt van jouw rechten gebruikmaken, zoals het recht op inzage.

 

Andere partijen die jouw gegevens gebruiken

In sommige situaties moeten we jouw gegevens delen met personen en instanties die betrokken zijn bij onze dienstverlening. Je leest hieronder wie dat zijn.

 

Onze dienstverleners

Wij werken soms ook met bedrijven samen die ons helpen bij onze dienstverlening aan jou. Dat heet uitbesteden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat wij bedrijven inschakelen bij de afwikkeling van een claim. Daarnaast kunnen wij een expert inschakelen die bijvoorbeeld een brandschade ter plaatse onderzoekt, of een medisch adviseur die de lichamelijke gevolgen van een ongeval onderzoekt. Soms moeten die bedrijven jouw gegevens hebben om hun werk voor ons goed te kunnen doen.

Er gelden speciale wettelijke regels voor uitbesteding door verzekeraars. Wij kiezen die bedrijven dan ook zorgvuldig uit. We maken duidelijke afspraken in een contract over hoe zij met jouw gegevens omgaan. Wij blijven zelf verantwoordelijk als wij een ander bedrijf inschakelen dat voor ons werkt.

 

Ons eigen concern

Binnen NN Group NV, het concern waar wij onderdeel van zijn, mogen wij jouw gegevens delen voor interne administratieve doelen of om de dienstverlening aan jou te verbeteren. Ook voor de bestrijding van fraude mogen wij jouw gegevens delen.

 

Bemiddelaars

Mogelijk heb je een van onze particuliere verzekeringen afgenomen via een bemiddelaar. Meestal is dat ABN AMRO Bank, maar soms ook een andere bemiddelaar. Bemiddelaars verwerken jouw persoonsgegevens en zijn zelf verantwoordelijk voor het gebruik van ervan. Wil je meer weten over hoe de bemiddelaar met jouw persoonsgegevens omgaat? Raadpleeg dan de website van die bemiddelaar.

 

Bevoegde publieke instanties

Overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, het Openbaar Ministerie, opsporingsinstanties en onze eigen toezichthouders kunnen gegevens opvragen. Op grond van de wet moeten wij die gegevens geven. Daar kunnen ook gegevens van jou bij zitten.

 

Externe partijen

Wij kunnen jouw gegevens delen met externe registers zoals CIS en het Extern Verwijzingsregister (EVR). Maar ook met deurwaarders, incassobureaus en/of notarissen, en kredietinformatiebureaus (zoals EDR). Of met andere verzekeraars waaronder herverzekeraars en rechtsbijstandsverzekeraars. Dit doen wij als het nodig is om de overeenkomst uit te voeren of als daarvoor een gerechtvaardigd belang is.

 

Derden met een gerechtvaardigd belang

Ook aan derden kunnen wij jouw gegevens verstrekken wanneer zij daar een belang bij hebben. Heb jij een autoschade en moet de schade met de verzekeraar van jouw tegenpartij geregeld worden? Dan komen jouw gegevens ook daar terecht.

 

Gebruik van jouw gegevens voor Direct marketing

Als je eerder een product of dienst van of bij ons hebt afgenomen of informatie hebt aangevraagd, dan willen wij je graag gelijksoortige producten en diensten aanbieden die zo goed mogelijk bij jou passen. Wij gebruiken daarbij persoonsgegevens die wij van jou hebben gekregen. Wij kunnen ook gebruikmaken van persoonsgegevens die wij van anderen hebben ontvangen.

 

Profilering

Sommige onderdelen van ABN AMRO Verzekeringen, zoals ABN AMRO Schadeverzekering NV, maken gebruik van profilering. Hieronder lees je waarom en wanneer wij dat doen.

 

Fraudebestrijding

Wij hebben veel kennis en ervaring op het gebied van fraudebestrijding. Helaas krijgen wij met steeds verfijndere vormen van fraude te maken. Om te weten welke gedragingen of aanwijzingen tot een bepaalde vorm van fraude leiden, observeren wij wat er precies gebeurt bij verzekeringsfraude. Zo komen wij tot een profiel dat wij gebruiken om bepaalde activiteiten te herkennen en verder uit te zoeken. Hierbij kunnen wij gebruik maken van artificiële intelligentie (AI). We kunnen dan maatregelen nemen om de fraude zo goed mogelijk te bestrijden. 

Bij het beoordelen van een aanvraag voor een verzekering of bij een claimbehandeling, kunnen wij ook gebruikmaken van verschillende bronnen zoals Kamer van Koophandel (KvK), frauderegisters en Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS). CIS is het centrale informatiesysteem van verzekeraars in Nederland. Dit systeem wordt beheerd door de Stichting CIS en is bedoeld om risico’s te beheersen en verzekeringscriminaliteit tegen te gaan. Wij kunnen via CIS informatie over jou opvragen, bijvoorbeeld bij de beoordeling van een aanvraag of claim. Dat doen wij alleen onder strikte voorwaarden. 

Ook kunnen wij jouw gegevens over bijvoorbeeld een schade of fraude op laten nemen in CIS. Op basis van het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI) legt ABN AMRO Verzekeringen in het zogenaamde Incidentenregister gegevens vast van (rechts)personen die hebben geleid of kunnen leiden tot benadeling van ABN AMRO Verzekeringen, onze klanten of medewerkers of die de integriteit van ABN AMRO Verzekeringen in het geding kunnen brengen. De gegevens die zijn vastgelegd in het Incidentenregister kunnen binnen de regels van het PIFI worden uitgewisseld met andere financiële instellingen ten behoeve van onderzoek naar onder andere fraude. Door middel van het aan het eigen Incidentenregister gekoppelde Extern Verwijzingsregister kunnen andere financiële instellingen een signaal krijgen op basis waarvan zij een aanvraag of schadeclaim nader moeten onderzoeken. Meer informatie over CIS en het CIS privacyreglement vind je op de website van de Stichting CIS: www.stichtingcis.nl.

 

Klantacceptatie

Profilering kan plaatsvinden wanneer je een verzekering wilt afnemen bij ons. Wij kunnen als verzekeraar bijvoorbeeld profilering toepassen om een risicoanalyse te maken wanneer je een (online) verzekering aanvraagt. Uit ervaring weten verzekeraars dat bepaalde aspecten een aanwijzing kunnen zijn dat een (potentiële) klant vaker dan gebruikelijk een schade zal ondervinden. Als je een verzekering aanvraagt, kijken we als verzekeraar naar deze kenmerken en stellen wij op basis daarvan een profiel op.

 

Geautomatiseerde besluitvorming

In sommige gevallen beoordelen wij jouw aanvraag of claim via een geautomatiseerd proces. Hierbij kunnen wij gebruik maken van AI. Op basis van de informatie die je hebt gegeven, toetsen we automatisch of je voldoet aan onze acceptatie-, of claimcriteria. Wij bekijken onder meer of de door jou opgegeven gegevens over jezelf of de verzekerde voorwerpen juist zijn. Ook toetsen wij aan fraude-indicatoren en maken wij op basis van jouw gegevens en gegevens uit andere (openbare) bronnen een risico-inschatting. Deze risico-inschatting kan gevolgen hebben voor de hoogte van jouw verzekeringspremie. Over een besluit dat automatisch is genomen, kun je een heroverweging door een van onze medewerkers vragen. In het geval van een frauderegistratie beoordeelt een van onze medewerkers altijd al jouw aanvraag.

 

Hoe wij omgaan met gegevens

Beveiliging van jouw gegevens

Wij doen ons uiterste best om jouw gegevens zoveel mogelijk te beschermen. Wij investeren veel in onze systemen, procedures en mensen. Wij zorgen ervoor dat onze manier van werken past bij de gevoeligheid van jouw gegevens. Wij trainen onze medewerkers om veilig om te gaan met jouw gegevens en zij zijn verplicht er vertrouwelijk mee om te gaan. Alleen medewerkers voor wie het vanwege hun taak noodzakelijk is om jouw gegevens in te zien, hebben toegang tot jouw gegevens. De veiligheid van ons dataverkeer houden wij voortdurend in de gaten. Wanneer er iets misgaat, ondernemen wij direct actie. Datalekken lossen wij op en registreren wij. Dat zijn wij volgens de wet verplicht. Wij melden dit aan de toezichthouder en als dat nodig is ook aan jou.

 

Jouw gegevens buiten Europa

Jouw gegevens worden doorgaans verwerkt binnen de Europese Unie (EU). In sommige gevallen worden persoonsgegevens buiten de EU verwerkt. Ook zijn sommige van onze leveranciers en samenwerkingspartners gevestigd buiten de EU of verlenen deze diensten buiten de EU. De regelgeving in deze landen biedt niet altijd dezelfde bescherming van persoonsgegevens als de Europese regelgeving. Om ervoor te zorgen dat jouw persoonsgegevens toch veilig zijn, nemen wij in die gevallen maatregelen door zelf overeenkomsten te sluiten waarin we vergelijkbare afspraken maken over de veiligheid van persoonsgegevens. Dus net zoals wij dat binnen de EU doen.

 

Hoe lang bewaren wij jouw gegevens?

Het uitgangspunt is dat wij gegevens in elk geval bewaren zolang dat nodig is voor het bereiken van het doel waarvoor wij de gegevens hebben gekregen. Hoe lang wij gegevens bewaren, hangt af van een aantal criteria.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kent geen concrete bewaartermijnen voor persoonsgegevens. In andere wetten kunnen wél minimale bewaartermijnen staan. Dan moeten wij die gegevens dus ook zo lang bewaren. Denk bijvoorbeeld aan de belastingwetgeving of wetgeving die speciaal voor financiële ondernemingen geldt (Wet financieel toezicht). In de meeste gevallen bewaren wij jouw gegevens tot zeven jaar nadat jouw verzekering bij ons is gestopt of tot zeven jaar nadat jouw claim is afgewikkeld.

Het kan zijn dat wij betrokken raken bij een rechtszaak of andere procedure. In Nederland of in het buitenland. Om te kunnen bewijzen hoe de zaak in elkaar zit, bewaren wij onder meer gegevens. Wij kunnen gegevens in een archief bewaren totdat een eventuele claim verjaard is en wij niet meer betrokken kunnen worden bij een procedure.

 

Welke rechten heb ik?

 

Inzage, rectificatie, vergetelheid,- en beperking

Je hebt het recht een overzicht op te vragen van alle gegevens die wij van jou verwerken. Dit houdt in dat je kunt opvragen welke persoonsgegevens wij hebben geregistreerd en voor welke doeleinden wij ze gebruiken. Als jouw gegevens niet kloppen, dan kun je ons vragen jouw gegevens te verbeteren. In sommige gevallen kun je ons ook vragen jouw gegevens te wissen. Dat kan niet in alle gevallen. Bijvoorbeeld als wij op grond van de wet jouw gegevens nog langer moeten bewaren. Je kunt ons ook vragen om tijdelijk het gebruik van jouw persoonsgegevens te beperken. Dat kan in de volgende gevallen:

  • Je denkt dat jouw persoonsgegevens niet juist zijn. 
  • Wij maken ten onrechte gebruik van jouw persoonsgegevens. 
  • Wij willen jouw persoonsgegevens vernietigen, maar je hebt ze nog nodig (bijvoorbeeld na de bewaartermijn).

 

Recht van bezwaar

Je kunt bezwaar maken tegen het verwerken van jouw persoonsgegevens als wij die, volgens jou, gebruiken voor andere doeleinden dan noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst of voor het nakomen van een wettelijke verplichting. Wij toetsen jouw bezwaar zorgvuldig en stoppen indien nodig met de verwerking van jouw persoonsgegevens.

 

Recht op dataportabiliteit (recht op overdraagbaarheid van gegevens)

Wij kunnen ervoor zorgen dat jij je gegevens krijgt die je aan ons hebt gegeven en die wij geautomatiseerd opslaan voor de uitvoering van een overeenkomst. Dat heet ‘data-portabiliteit’. Je kunt ons ook vragen die gegevens rechtstreeks aan een andere partij toe te sturen. 

 

Let op de veiligheid van jouw gegevens

Controleer of de partij aan wie je jouw gegevens wilt geven, te vertrouwen is en net zo veilig met jouw gegevens omgaat als wij. Als je jouw gegevens wilt ontvangen, let er dan op dat jouw eigen apparatuur veilig genoeg is en bijvoorbeeld niet is- of kan worden gehackt. Jouw financiële gegevens kunnen voor criminelen heel interessant zijn. 

 

Rechten uitoefenen

Wil je een van bovenstaande rechten uitoefenen? Dan kun je daarvoor een verzoek sturen naar dpo@abnamroverzekeringen.nl. Je moet jouw verzoek voorzien van je naam, adres, telefoonnummer, polisnummer en een kopie van een geldig legitimatiebewijs, waarbij BSN-nummer en pasfoto zijn afgeschermd.

Wij stellen het op prijs wanneer je bij jouw verzoek de achtergrond van jouw verzoek aan ons meldt, zodat wij jou zo gericht mogelijk kunnen helpen.

 

Heb je een klacht of is iets onduidelijk?

Wij hebben binnen ons bedrijf een functionaris voor de gegevensbescherming die je kunt bereiken via dpo@abnamroverzekeringen.nl. Je kunt contact opnemen met onze functionaris gegevensbescherming als je vragen hebt over het Privacy Statement of als je een klacht in wilt dienen wanneer je het niet eens bent met de manier waarop wij omgaan met jouw gegevens. Uiteraard heb je ook het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (www.autoriteitpersoonsgegevens.nl).

 

Wijziging van het Privacy Statement

Het kan zijn dat er in de loop van de tijd veranderingen plaatsvinden in het gebruik van persoonsgegevens door wijziging van wet- en regelgeving of wijziging van onze diensten en producten, die rechtstreeks gevolgen hebben voor het gebruik van jouw persoonsgegevens door ons. In dat geval passen wij het Privacy Statement aan.

 

Download het privacy statement

Privacy statement ABN AMRO Verzekeringen (of hier in het Engels)