U krijgt een inspectie, wat nu?

Ondernemingen met een verhoogd risico op brand of andere schade, kunnen een risicodeskundige van de verzekeringsmaatschappij op bezoek krijgen. Veel ondernemers zien daar tegenop of verwachten dat zo’n inspectie hen op hoge kosten jaagt. Bob Kellerman, een van de risicodeskundigen van Delta Lloyd, legt uit dat u ook veel baat kunt hebben bij een inspectie. U krijgt immers gratis advies en bruikbare tips waarmee u de continuïteit van uw bedrijf kunt veiligstellen.

Welke bedrijven worden geïnspecteerd?

‘Wij gaan op bezoek bij grotere bedrijven in een branche of op een locatie met een hogere risicogevoeligheid. Denk aan houtbewerkings- of transportbedrijven. We komen nooit onverwachts en altijd op een moment dat het uitkomt. Bij een inspectie vragen we de ondernemer eerst naar wat zijn bedrijf doet en hoe en maken dan samen een rondje door het bedrijf. Daar kijken we naar de elektra, opslag, installaties, de keuken: naar alles wat schade kan opleveren. Als blijkt dat de elektrische installatie nadere aandacht verdient, adviseren we een ElektraGarant-keuring. Na afloop krijgt hij een verslag met verbeterpunten. Doorgaans komen we na een paar jaar nog eens kijken.

 

Verborgen risico’s

Met onze risicobeoordeling helpen we de risico’s inzichtelijk te maken en te verminderen. Ik noem het ook wel een spiegelmoment. Wij letten op andere zaken dan de ondernemer. Bovendien hebben wij veel ervaring met schades en hoe die kunnen ontstaan en delen die kennis graag om herhaling te voorkomen. Het komt bijvoorbeeld vaker voor dan u denkt dat bedrijven in vlammen omgaan omdat poetsdoeken met olie gaan broeien en spontaan ontbranden. Daar waarschuwt het etiket voor, maar bijna niemand leest dat.

Maatregelen hoeven niet altijd duur te zijn; soms bent u met een paar tientjes al klaar.

Achterstallig onderhoud

Jammer genoeg denken nog steeds veel ondernemers dat schade alleen bij anderen gebeurt, nooit bij hen, en besluiten dan te besparen op onderhoud. De meeste kosten die ondernemers moeten maken naar aanleiding van een risicobeoordeling, betreffen dan ook achterstallig onderhoud. In sommige gevallen zijn inderdaad duurdere ingrepen nodig om verzekerbaar te kunnen zijn. Maar maatregelen hoeven niet altijd duur te zijn. Soms bent u met een paar tientjes al klaar.

 

Goedkope oplossing

Laatst deed ik bijvoorbeeld een inspectie bij een bowling. Zoals u in het filmpje kunt zien, had die ondernemer zijn zaak netjes op orde. Ik heb hem nog wel een paar tips gegeven zoals een waterslotje (ook wel ‘waterstop’ genoemd) op het koffieapparaat: daarmee beperkt u waterschade wanneer een leiding scheurt. Als u dat niet doet, kunnen duizenden liters water een enorme hoeveelheid schade aanrichten. Zo’n dingetje kost 15 euro en kunt u eenvoudig zelf plaatsen.

 

Simpel maar doeltreffend

Tijdens een inspectie bij een machinefabriek zag ik dat de gasslangen waren verouderd en poreus waren geworden. Andere simpele, maar belangrijke tips die ik daar kon geven: zet gasflessen die u niet gebruikt buiten en zorg dat de deksel altijd goed op de vlamdovende afvalbak zit, zodat áls er iets in gaat branden, er geen zuurstof bij kan en de brand weer dooft.

 

Veiligheid vergroten

Gelukkig zijn de meeste ondernemers achteraf blij met onze komst. We zijn kritisch, maar wel in het belang van de ondernemer. Met onze adviezen kan hij immers zijn eigen veiligheid, die van zijn werknemers en van zijn bezoekers vergroten. Bovendien kan hij daarmee zorgen dat hij zijn onderneming kan blijven voortzetten. Want als die in vlammen opgaat, gaat er meer verloren dan alleen spullen.’

Bob Kellerman

Risico Deskundige bij Nationale Nederlanden

Nationale Nederlanden is een financiële dienstverlener die actief is in 18 landen, vooral in Europa en Japan. Onze roots liggen in Nederland, met een rijke geschiedenis die zich uitstrekt over 170 jaar. We willen onze klanten een uitstekende ervaring bieden die hen inspireert om ons aan te bevelen aan hun familie en vrienden.

    Ook interessant