Stappenplan: hoe start u een eigen bedrijf in 10 stappen?

Wanneer u een eigen bedrijf wilt beginnen, komt daar heel wat bij kijken. U moet bijvoorbeeld een rechtsvorm kiezen en zorgen dat de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel van het bestaan van uw onderneming weten. Als starter is het best lastig om te bedenken wat u allemaal moet doen en nodig heeft om een bedrijf te kunnen starten. Daarom hebben wij in dit stappenplan de 10 belangrijkste eerste stappen voor u op een rijtje gezet: hoe start u een eigen bedrijf?

Stap 1: Bedenk hoe u wilt gaan ondernemen

Wat u wilt gaan doen weet u waarschijnlijk al; anders zou u dit artikel niet lezen. Maar heeft u ook al nagedacht over hoe u dat wilt gaan doen? Dat is namelijk de eerste stap in hoe u een eigen bedrijf start. Stel uzelf vragen, zoals: 

  • Verkoop ik mijn producten aan winkeliers of via een webshop? 
  • Bied ik mijn diensten aan als zzp’er of neem ik personeel in dienst? 
  • Hoe passen mijn talenten in het nieuwe bedrijf? 
  • Word ik bedrijfsleider of laat ik dat liever aan iemand anders over? 

U schept veel duidelijkheid door een ondernemingsplan te schrijven. Dat is sowieso aan te raden wanneer u voor uw nieuwe bedrijf financiering overweegt aan te vragen (zie stap 6).

 

Stap 2: Bedenk een goede bedrijfsnaam

De eerste stap in hoe u een eigen bedrijf start is afgerond: u weet wat u gaat doen en hoe u dat gaat doen. Nu is het tijd om een pakkende naam voor uw bedrijf te bedenken. Een goede naam moet vooral het juiste gevoel oproepen: wat wilt u uitstralen? Verder moet de naam goed te onthouden en niet te moeilijk te spellen zijn om mond-op-mondreclame (en radioreclame) mogelijk te maken. Verder mag de naam niet al bestaan: check dit in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel! 

Veel bedrijven ondernemen ook online. Houd hier bij het doorlopen van ons stappenplan ook rekening mee. Bedenk dat uw bedrijfsnaam onderdeel gaat worden van het internetadres (de URL) van uw website. U kunt tegenwoordig ook voor een andere domeinextensie kiezen dan .nl, zoals: ‘shop’ of ‘productions’. Dat kan dan het tweede deel van uw bedrijfsnaam worden.

Voorbeeld: tandenborstel.shop

 

Stap 3: Kies een rechtsvorm

In de eerste stap van ons stappenplan heeft u al besloten of u alleen, met personeel en/of met partners een eigen bedrijf wilt starten. Nu moet u nog een rechtsvorm kiezen. Wordt uw bedrijf een eenmanszaak, een vof of een bv? En dat zijn nog niet eens alle smaken. De rechtsvorm die u kiest, bepaalt onder meer uw belastingverplichtingen en wie aansprakelijk is in het geval uw bedrijf schulden maakt. Een overzicht van de mogelijkheden en daarbij behorende voorwaarden vindt u op Ondernemersplein.nl. Dit is een website van de overheid met nuttige informatie voor ondernemers, waaronder artikelen over hoe u een eigen bedrijf start. 

 

Stap 4: Schrijf uw bedrijf in bij de Kamer van Koophandel

Een Nederlands stappenplan over hoe u een eigen bedrijf start is niet compleet zonder de KVK. Iedere onderneming in Nederland moet geregistreerd staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). De wet bepaalt dat u een onderneming heeft wanneer u goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Inschrijven kan vanaf één week voordat u start met uw bedrijf tot uiterlijk 1 week na de start. U maakt daarvoor online een afspraak bij een KvK-kantoor bij u in de buurt. 

Na de inschrijving in het Handelsregister geeft de KVK uw gegevens door aan de Belastingdienst: u hoeft uw onderneming dus niet apart aan te melden. De Belastingdienst stuurt u binnen 2 weken een omzetbelastingnummer (voor correspondentie met de Belastingdienst). U krijgt ook een btw-identificatienummer (btw-id); dat zet u onder andere op uw facturen en uw website. 

De Belastingdienst bepaalt ook of u ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. U kunt zelf controleren of u aan de voorwaarden voldoet via de OndernemersCheck

 

Stap 5: Open een zakelijke rekening

Bij de vraag hoe u een eigen bedrijf start, denkt u misschien niet direct aan het openen van een zakelijke rekening. Dit bent u ook niet verplicht, maar het biedt wel een aantal voordelen. Een zakelijke rekening maakt het vooral makkelijker om uw administratie overzichtelijk te houden. Dat wordt een stuk lastiger wanneer zakelijke en privé-uitgaven door elkaar lopen. 

Huurt u een boekhouder in voor uw administratie en belastingaangiftes? Dan zal deze waarschijnlijk van u vragen dat u een aparte rekening gebruikt voor uw onderneming. 

Wordt u zzp’er? Zet dan maandelijks een bedrag opzij op een zakelijke spaarrekening voor de btw-afdracht, de afdracht inkomstenbelasting en de wettelijk verplichte bijdrage voor de Zorgverzekeringswet. 

 

Stap 6: Kijk of u financiering nodig heeft

Hoe u een eigen bedrijf start, is afhankelijk van uw financiën. Om er één te starten, heeft u namelijk geld nodig, Hoeveel is natuurlijk helemaal afhankelijk van uw plannen. Wanneer u start als zzp’er en vanuit huis werkt hoeft u vanzelfsprekend veel minder te investeren dan wanneer u personeel gaat inhuren en een bedrijfspand laat bouwen. Heeft u zelf niet voldoende op de bank staan? Dan kunt u geld lenen. Om te kunnen lenen van een bank heeft u een goed doordacht bedrijfsplan nodig. Wilt u een innovatief product op de markt brengen? Dan kunt u ook crowdfunding overwegen en individuele beleggers uw plannen laten financieren.

 

Stap 7: Dek bedrijfsrisico’s af

Een eigen bedrijf brengt altijd risico’s met zich mee. Het dak van uw bedrijfspand kan bijvoorbeeld gaan lekken en u kunt aansprakelijk worden gesteld voor de schade. Denk aan een kop koffie, die u over de laptop van uw klant stoot. Laat u vooraf goed adviseren over dit soort risico’s. Sommige kunt u eenvoudig voorkomen. Wanneer u genoeg financiële reserves heeft, kunt u bepaalde risico’s zelf dragen. Andere– zoals brand en bedrijfsaansprakelijkheid - moet u echt verzekeren, om te voorkomen dat u failliet gaat. Denk daarom bij de vraag ‘hoe start ik een eigen bedrijf’ altijd na over de risico’s, die u met uw nieuwe onderneming loopt. 

 

Stap 8: Richt een goede administratie in

Wanneer u een eigen bedrijf start, moet u ook stilstaan bij hoe u uw administratie vormgeeft. Ondernemen betekent ook vastleggen. Wettelijk bent u verplicht uw administratie nauwkeurig bij te houden en ten minste 7 jaar te bewaren voor eventuele controle door de Belastingdienst. Alle gegevens, die u over uw bedrijf vastlegt, maken onderdeel uit van uw administratie. Tegenwoordig kunt u vrijwel alles digitaal vastleggen: in programma’s, die met elkaar kunnen communiceren.

Wees voorzichtig met het vastleggen van informatie over uw relaties. U moet dat doen volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AGV). In één van onze eerdere artikelen leest u 5 tips om een AVG-boete te voorkomen.

 

Stap 9: Laat een website en huisstijl maken

Wanneer u een bedrijf start, wilt u bij zoveel mogelijk potentiële klanten bekend raken. U wilt dat ze uw bedrijf gaan herkennen. Dat kunt u bereiken door een herkenbare en bij uw bedrijf passende huisstijl te laten ontwerpen. Een huisstijl is als het ware de visuele identiteit van uw bedrijf. Denk aan een logo (beeldmerk), het lettertype dat u gebruikt in uw communicatie en andere grafische elementen. Als het goed is, komen die ook terug op uw website: het visitekaartje van uw bedrijf. Die moet dus direct de juiste indruk maken. 

 

Stap 10: Ga op zoek naar klanten

We zijn aanbeland bij de laatste fase van ons stappenplan ‘hoe start u een eigen bedrijf’. Het is natuurlijk verstandig om eerst stap 1 tot en met 9 te doorlopen voordat u aan deze stap begint. Aan de ander kant: u kunt niet vroeg genoeg beginnen met klanten werven. Netwerken is daarbij het sleutelwoord. Maak een LinkedIn-pagina aan, zodat u ook online aan uw netwerk kunt gaan bouwen. Ga naar evenementen en bijeenkomsten van branchegenoten. Vertel iedereen die het wil horen over uw nieuwe bedrijf. 

 

Met ons stappenplan weet u in grote lijnen hoe u een eigen bedrijf start. Heeft u vragen over risico’s en verzekeringen? Neem dan gerust contact met ons op. Veel succes!

ABN AMRO Verzekeringen

    Ook interessant