Ga direct naar de inhoud

De zomer: hoogseizoen voor risico’s in de horeca

Risico inventarisatie horeca.jpg

Eindelijk zomer! Wat is er fijner dan zorgeloos op een terrasje zitten? Voor jou als horecaondernemer is de zomer allesbehalve zorgeloos. Want hoe zorg je voor genoeg personeel? En hoe voorkom je schade door extreem weer? Risicodeskundige Jaap Scholte vertelt welke risico’s de zomer met zich meebrengt voor de horeca en hoe je die kunt voorkomen.

Meer schadeclaims

‘In de zomer zorgt de grotere drukte op terrassen voor meer ongelukken,’ vertelt Jaap. ‘Dat merken wij aan de toename in schadeclaims. En ook extreem weer zoals windhozen en hagelbuien zorgen steeds vaker voor schade.’ 

 

Risico 1: onvoldoende personeel

Met stip op één staat het risico op een tekort aan personeel. Er is niet alleen een nijpend tekort aan bedienend personeel voor het terras, ook keukenpersoneel is moeilijk te vinden. Zonder goede kok kun je niet veel. Jaap: ‘Ik hoor dat horecazaken steeds vaker noodgedwongen een of twee dagen per week dicht blijven. Dat is een flinke aanslag op je omzet; zeker op een mooie zomerdag!’

Hoe voorkom je personeelstekort in de zomer? 

‘Dat is lastig,’ zegt Jaap. ‘Er is nu eenmaal een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Het helpt wel om op tijd te beginnen met werven. In de horeca is het extra druk van begin juni tot midden september. Houd er rekening mee dat al je concurrenten in die periode ook op zoek zijn. Jij moet dus de leukste, en aantrekkelijkste werkgever worden door de werkomstandigheden en secundaire arbeidsvoorwaarden goed te regelen. Dat betekent normale werktijden, een goede beloning en leuk werk.’ 

Bijna 80 procent van de horecaondernemers heeft moeite personeel te vinden

Uit een onlangs door Nationale Nederlanden gehouden enquête onder horecaondernemers blijkt dat slechts 13 procent voldoende personeel heeft. Van de overige 87 procent gaf maar 8 procent aan makkelijk personeel te kunnen vinden, 35 procent vindt dat lastig en 44 procent gaf aan het zelfs onmogelijk te vinden. 

Waar vind je vakantiekrachten?

Tijdens de drukke zomermaanden maken de meeste horecaondernemers gebruik van oproepkrachten, maar vind je die? Veel horecaondernemers denken dat het geen zin heeft om die te vragen bij uitzendbureaus, omdat te veel mensen in dezelfde vijver vissen. ‘Dat heeft wel degelijk zin,’ weet Jaap, ‘zolang je dat maar op tijd doet. ’ Nog beter is het om zelf een vaste pool met oproepkrachten aan te leggen. Als jouw zaak de reputatie heeft een fijne werkplek te zijn, kun je daarvoor je eigen medewerkers inschakelen: zij kunnen via sociale media eenvoudig in hun - vaak uitgebreide - netwerk zoeken. Je eigen mensen zijn de beste reclame voor jouw zaak. Zeker als je een bonus toezegt voor iedere geschikte nieuwe collega die zij aanbrengen.’ 

 

Risico 2: meer ongelukken door vol terras

Helaas gebeuren ongelukjes op het terras vaker dan je zou willen. Als je terras opengaat, betekent dat een enorme uitbreiding van het werkgebied en dus van de risico’s voor je zaak. Jaap: ‘Op een propvol terras is het bovendien lastig bedienen. Voor je het weet struikelt een medewerker en valt er hete drank over een klant.’ 

Hoe voorkom je ongelukken?

Als werkgever ben je volgens de Arbowet verplicht veilige omstandigheden te creëren. ‘Dat doe je bijvoorbeeld door te zorgen voor voldoende loopruimte en door erop te letten dat tassen en honden niet in de weg liggen. Zorg ook dat je personeel weet hoe ze veilig kunnen werken. Als je een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) uitvoert, weet je precies waar de gevaren schuilen.’ 

Wil je weten waar de Arbeidsinspectie op let? Kijk zelf of je een veilige werkomgeving biedt op hun website.

Zie ook: RI&E: Waarom een risico-inventarisatie en -evaluatie? 

 

Risico 3: onervaren en onbetrouwbare tijdelijke werknemers

Onervaren vakantiekrachten betekenen een hoger risico op ongevallen. Ze zijn - letterlijk - minder belastbaar dan ervaren personeel. Tijdelijke krachten zijn daarnaast nogal eens minder betrouwbaar dan vaste krachten en kunnen bijvoorbeeld niet komen opdagen als ze ingeroosterd staan. 

Hoe voorkom je gedoe met tijdelijk personeel?

Jaap: ‘Laat beginnend personeel niet direct met volle dienbladen lopen. Geef ze duidelijke instructies over hoe en wat ze op een dienblad kunnen plaatsen en hoe ze die veilig kunnen dragen. Wil je meer zekerheid dat een opgeroepen medewerker ook daadwerkelijk komt opdagen? Kies dan voor een min-max contract (voluit: minimum-maximumcontract): dat verplicht de oproepkracht om voor een vooraf afgesproken aantal uren te komen werken.’ 

In dit artikel lees je wat de voordelen en de risico’s zijn van de verschillende soorten contracten in de horeca: Welk contract geeft je je medewerkers in de horeca?

 

Risico 4: schade door extreem weer

Door de klimaatverandering zijn er vaker extreme weersomstandigheden in Nederland. Elke zomer zijn er een aantal tropische regenbuien waarbij er in één uur net zoveel regen valt als anders in een maand. Steeds vaker zijn er hagelbuien met hagelstenen zo groot als golfballen en windhozen die parasols en tafels door de lucht doen vliegen. Jaap en zijn collega’s krijgen steeds meer meldingen van water- en stormschade. ‘Wanneer door extreem weer je horecazaak ernstig beschadigd raakt, moet je zaak soms enkele weken of zelfs maanden sluiten. Dat leidt tot forse omzetschade.’

Hoe voorkom je schade door extreem weer? 

‘Wees voorbereid: je kunt tegenwoordig via allerlei weer-apps op tijd een waarschuwing krijgen. Sluit je parasols en berg spullen op die kunnen wegwaaien. Kijk op je polis of waterschade gedekt is. Op je polis staat ook wie je bij schade moet inschakelen voor acute hulp. Die nooddienst helpt het risico op vervolgschade te verkleinen. Bij een overstroming vertellen ze je bijvoorbeeld dat je de stroom moet uitschakelen om kortsluiting of zelfs brand te voorkomen.’ 

 

Risico 5: geen omzet door hoge temperaturen

Extreem hoge temperaturen zijn niet bevorderlijk voor de omzet. Alleen strandtenten doen dan goede zaken, omdat veel mensen de koelte van de kust opzoeken. Bovendien kan hitte schadelijk zijn voor de gezondheid van je medewerker. Zij mogen het werk neerleggen als jij onvoldoende maatregelen neemt.

Hoe voorkom je omzetverlies door hitte?

De vraag is dus eigenlijk: hoe zorg je ervoor dat je terras ook bij hoge temperaturen een prettige plek is voor bezoekers én personeel? ‘Dat kan bijvoorbeeld door voldoende parasols of andere zonwering te plaatsen. Tegenwoordig zijn er ook vernevelingssystemen die voor afkoeling zorgen. Laat je voor plaatsing goed informeren over hun werking en onderhoud! Wat je werknemers betreft: de Arbowet verplicht je om bij hoge temperaturen maatregelen te treffen.’ Je kunt bij warm weer bijvoorbeeld:

  • de werktijden verkorten;
  • de terrasdiensten afwisselen met werk op een koelere plek;
  • extra pauzes inlassen;
  • voldoende verkoelende dranken aanbieden;
  • zorgen dat je personeel luchtige, comfortabele kleding draagt, liefst van katoen.

Zorgeloos ondernemen in de horeca?

Verzeker je horecazaak tegen de meest voorkomende risico's. Sluit vandaag nog een verzekeringspakket af!

Geschreven door

Ook interessant