Ga direct naar de inhoud

Een naam voor je bedrijf kiezen: hoe pak je dat aan?

Bedrijfsnaam kiezen.jpg

Misschien heb jij al een passende naam voor je bedrijf gekozen of zit je nog midden in het keuzeproces. Je kiest er namelijk niet zomaar één. Je bedrijfsnaam is namelijk het visitekaartje van je bedrijf. Om je hierbij te helpen of om je huidige keuze te checken, hebben wij de regels voor het kiezen van een bedrijfsnaam in dit artikel samengevat. Ook geven we een aantal handige tips.

Wat zijn de belangrijkste regels?

Als je een bedrijfsnaam (ook wel: handelsnaam) kiest, moet je rekening houden met de Handelsnaamwet. Met deze wet probeert de overheid misleiding zoveel mogelijk te voorkomen. Zo mag je bedrijfsnaam niet zorgen voor verwarring, misleiding of een verkeerde indruk geven aan het publiek. Wat je bij het kiezen van je bedrijfsnaam moet voorkomen is onder andere: 

  1. Het gebruik van een bestaande bedrijfsnaam of een naam die daar erg op lijkt. 
  2. Het gebruik van een merknaam van een ander bedrijf.
  3. Het gebruik van de verkeerde rechtsvorm in je bedrijfsnaam. 
    Bijvoorbeeld het gebruik van een ‘stichting’ of ‘bv’ in de bedrijfsnaam terwijl je bedrijf een eenmanszaak is. Let er ook op dat sommige beroepen en woorden wettelijk zijn beschermd. Zo mag je medische titels alleen gebruiken als je geregistreerd bent in het Register Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG).
  4. Het gebruik van een persoonsnaam die van iemand anders is. Ook als deze persoon toestemming geeft, is het niet mogelijk om de naam te gebruiken. 

Let op: als een bedrijfsnaam in strijd is met de Handelsnaamwet kun je een geldboete krijgen.

 

Heb je ook gedacht aan deze andere punten?

Naast de regels die in de Handelsnaamwet staan, zijn er ook andere punten die je mee moet nemen in de keuze van jouw bedrijfsnaam. Deze hebben wij ook voor jou op een rij gezet.

  1. Privacy: Je bedrijfsnaam staat in het Handelsregister en is daardoor openbaar. Gebruik je jouw eigen naam? Dan is het mogelijk dat de gegevens van je bedrijf naar jou persoonlijk leiden. Als je dit wilt voorkomen, kies dan een bedrijfsnaam waarin je geen gebruik maakt van jouw eigen naam.
  2. Schaalbaarheid en fonetische uitspraak: Misschien wil je (in de toekomst) in het buitenland ondernemen. Of je wilt je bedrijf in de toekomst uitbreiden dan wel overdragen. In deze gevallen is het belangrijk dat de naam die je kiest niet verwijst naar een specifieke locatie of persoon. Controleer ook of de naam in andere talen een andere betekenis heeft (zowel in klank als woord). Daarbij is het goed om te kijken wat de fonetische uitspraak van je bedrijfsnaam is. Is deze makkelijk uit te spreken en te schrijven? Dan wordt deze makkelijker onthouden en is jouw (online) vindbaarheid ook beter.  
  3. Uniek: Het is de kunst om de juiste balans te vinden tussen een unieke naam en één die makkelijk te onthouden is voor potentiële klanten. Houd daarom rekening met: spelling, uitspraak en of de naam past bij je product of dienst. Daarnaast mag een bedrijfsnaam niet te veel lijken op die van andere bedrijven. Zoals we hierboven omschreven mag de naam van je bedrijf niet te veel lijken op de naam van een ander bedrijf. Dit is vooral van toepassing als het andere bedrijf in dezelfde regio actief is en dezelfde activiteiten onderneemt. 
  4. Online vindbaarheid: De online vindbaarheid van je bedrijf is belangrijk. Voor veel mensen start de zoektocht naar een bedrijf, product of dienst in een zoekmachine, zoals Google en Microsoft Bing. Om makkelijker hoog tussen de zoekresultaten te kunnen staan, is het goed om gebruik te maken van woorden waarmee potentiële klanten naar jouw dienst of product zoeken. Door een zoekwoordenonderzoek te doen weet welke dit zijn. Deze woorden kun je in je bedrijfsnaam of slogan verwerken. Dit draagt bij aan de SEO van je website en zorgt ervoor dat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten wordt getoond.
  5. Domeinnamen: Bedrijven kopen soms meerdere domeinnamen die zij niet allemaal gebruiken. Controleer daarom altijd of de naam van jouw bedrijf nog vrij is als domeinnaam en bedenk ook of het in jouw situatie nuttig is om meerdere domeinen registreren (.nl, .com, enzovoorts). 
  6. Handelsregister: Check of jouw bedrijfsnaam of een vergelijkbare naam al bestaat voordat je je bedrijfsnaam gaat registreren bij de KVK. De beschikbaarheid kun je controleren op de site van Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). 

 

Tips voor het bedenken van een bedrijfsnaam

Vind je het lastig om een naam voor je onderneming te kiezen en heb je hulp nodig bij het brainstormen? Hieronder vind je een paar tips die je kunnen helpen bij de keuze van je bedrijfsnaam. 

  1. Begin een brainstormsessie waarbij je nadenkt over wat je wilt uitstralen, je doelgroep, jouw product/service en de unieke kenmerken van jouw product of bedrijf. 
  2. Speel met taal (vertalen van woorden, uitersten of een anagram).

Bekijk de video 'Verzin je bedrijfsnaam als een pro' van de KVK.

Loop je vast? Je kunt ook inspiratie opdoen door het volgende te doen:

  1. Vraag aan anderen waar zij aan denken als ze aan jouw bedrijf, service of product denken en voeg deze kenmerken toe aan jouw brainstormsessie.  
  2. Zoek naar bedrijven met een soortgelijke dienst/product en laat je inspireren door de namen die zij hebben gekozen. 
  3. Gebruik een naamgenerator. Dit is een tool die suggesties doet voor bedrijfsnamen.

Kom je er niet uit? Dan kun je ook een professioneel bureau inhuren voor het bedenken van je bedrijfsnaam. 

 

Registreer je merk

Overweeg je merknaam te registreren voordat je de bedrijfsnaam registreert in het Handelsregister bij de KVK.

Een bedrijfsnaam en een merknaam kunnen hetzelfde zijn, maar je kunt ook een aparte merknaam kiezen. Jouw merk is de naam waaronder jij producten of diensten op de markt zet. Een bedrijfsnaam is alleen regionaal beschermd. Door je merk officieel te registreren heb je het alleenrecht op je naam en zorg je ervoor dat je bedrijfsnaam, merknaam en domeinnaam zijn beschermd in de hele Benelux. Een merkregistratie kun je aanvragen bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE).

Let op: jouw merknaam moet voldoende onderscheidend zijn voor deze registratie. Daarnaast gelden er andere eisen bij de product- of dienstomschrijving van de KVK. De merkregistratie werkt met een internationaal classificatiesysteem. Bij het online aanvragen van een merkregistratie op de site van BOIP is er een hulpmiddel (classificatietool) wat je kunt gebruiken voor de omschrijving.

Aan de hand van deze tips komt het helemaal goed met het bedenken van een geschikte bedrijfsnaam. Wil je weten waar je nog meer rekening mee moet houden bij het inschrijven van jouw onderneming? Bekijk dan eens de het artikel Inschrijven bij de KVK: hoe doe je dat? Daarin lees je de belangrijkste stappen die je moet nemen als je voor jezelf begint.

Geschreven door

Ook interessant