Ga direct naar de inhoud

Hoe voorkomt u een fietsaccu-brand?

E-bikes zijn ideaal voor bezorgdiensten van maaltijden. Ze maken een milieuvriendelijke, zuinige en snelle manier van bezorging mogelijk. Maar met de toename van e-bikes bij bezorgdiensten groeit ook het aantal branden in de accu(laders). Wim Potjes, senior schadebehandelaar bij ABN AMRO Verzekeringen, geeft vanuit de praktijk tips om dit soort branden te voorkomen.

Tip 1: houd toezicht tijdens het opladen

De meeste branden ontstaan tijdens het laden, als de temperatuur te hoog oploopt. Zo’n accubrandje kan binnen de kortste keren de hele zaak in de as leggen. Als u in de buurt bent, kunt u een beginnende brand nog zelf blussen. Laad de accu’s dus alleen op tijdens werktijden: dus als er iemand in de buurt is.
Haal sowieso altijd uw accu van de lader zodra deze volledig is opgeladen. 

Uitdaging voor bezorgdiensten

Voor bezorgdiensten is het lastig om de accu’s te laden tijdens openingstijden. De eerste fietsen gaan namelijk al een uur na opening op pad. Omdat accu’s 3 tot 5 uur moeten opladen, hebben bezorgdiensten weinig keus: ze moeten wel ’s nachts laden. 

Veel bezorgrestaurants zitten in een appartementenblok. Laatst brak er om 9 uur ’s morgens brand uit. Gelukkig werd de brand toen vrij snel ontdekt door een groepje studenten, dat net aan het ontbijt zat. Ik moet er niet aan denken hoe dat anders had kunnen aflopen: de gevaren van een fietsbatterij moet u dus echt niet onderschatten.

 

Tip 2: laad de accu in een aparte ruimte op

Tijdens een werkbezoek vertelde de eerder genoemde bezorgdienst me over een oplossing die ik nog niet kende. Zij laden hun fietsaccu’s voortaan op in in speciale laadkasten voor lithiumbatterijen. Die kasten zijn heel stevig en hebben een inwendig blussysteem. 

De veiligste optie: een lithium-ion-veiligheidskast

Deze veiligheidskast is uitgerust met een gecontroleerde interne stroomvoorziening. Zo kunt u de fietsaccu’s altijd brandveilig opbergen en tegelijkertijd opladen. 

Voordelen van een brandwerende lithium-ion-veiligheidskast

  • Alle accu's worden op een centrale plek opgeladen.
  • Er zijn voldoende stopcontacten bij elkaar om veel accu's tegelijk op te laden.
  • De gecontroleerde stroomvoorziening voorkomt dat de accu's overladen worden.
  • Als er in de kast brand ontstaat, verspreidt de brand zich niet snel. U heeft dan meer tijd om de brandweer in te schakelen.
  • U kunt alle accu's in één keer met een pompwagen naar buiten rijden.
  • De kasten zijn in de basis brandwerend en zijn verder uit te breiden met branddovende en alarmerende maatregelen. 

Ook zonder laadkast is het sowieso verstandig om accu’s in een aparte ruimte op te laden. Zorg dat die ruimte niet te warm of te koud wordt en verder leeg is. Het scheelt al enorm als er geen brandbare spullen rondom de acculaders staan die een eventuele brand zouden verspreiden. 
Plaats rookmelders met doorschakeling naar de meldkamer. Die maken niet alleen veel herrie, maar zorgen ook dat de melding doorgezet wordt naar u of naar een meldkamer. Dan kunt u er op tijd bij zijn. 

In 2019 hebben we aanzienlijk meer schademeldingen door fietsaccu-branden binnengekregen dan in voorgaande jaren. De meeste branden ontstonden tijdens het laden van de accu’s. Een vestiging van een landelijke bezorgdienst werd daardoor volledig verwoest. En bij een grote e-bikefabrikant is al twee keer spontaan brand ontstaan in een opslag voor accu’s.

Tip 3: gebruik veilige oplaadapparatuur

Slechte elektra is brandoorzaak nummer één in het bedrijfsleven. En het is is een van de grootste gevaren voor een fietsbatterij.
U kunt namelijk de allerbeste accu’s en laders aanschaffen, maar als u deze aansluit op een niet-geaarde wandcontactdoos, is het brandrisico nog steeds torenhoog. 

Hetzelfde geldt voor het gebruik van verlengsnoeren of kabelhaspels. Zorg dat elke acculader is aangesloten op een eigen geaarde wandcontactdoos. En let erop dat de acculaders samen niet boven het maximaal toelaatbare vermogen per eindgroep komen.

 

Tip 4: bespaar niet op de kwaliteit van uw fietsaccu

Een kwalitatief goede fietsaccu heeft een hogere brandveiligheid. Ik snap best dat de verleiding groot is om goedkope accu’s te kopen: een e-bike is tenslotte al een flinke investering. Maar goedkope accu’s worden vaak door onbekende fabrikanten gemaakt, meestal in China. Het risico dat ze stuk gaan en de lithium-batterij vervolgens in brand vliegt, is groter dan bij een beter accu. 
Gebruik daarom alleen de originele accu die bij de e-bike is geleverd of door de fabrikant wordt geadviseerd. Gebruik ook geen gereviseerde accu’s.

 

Tip 5: zorg voor zand om een fietsaccu-brand te blussen

Ontstaat er ondanks alles toch een accubrand? Dan is deze alleen in de eerste minuten nog te blussen. Met zand. En omdat de accu zijn eigen zuurstof produceert, kunt u een lithium-batterij niet blussen met een poederblusser.

Als u de brand in de lithium-batterij niet meteen met zand kunt uitmaken, aarzel dan niet om de brandweer te bellen. Dat geldt zeker als er mensen in het pand aanwezig zijn. De brand in een fietsaccu kan namelijk heel snel uitgroeien tot een moeilijk te blussen brand.

Wim Potjes

Senior schadebehandelaar bij ABN AMRO Verzekeringen

    Ook interessant