Ga direct naar de inhoud

"Bij Chow heeft ondernemer, klant én Voedselbank profijt"

Chow ondernemersverhaal.jpeg

Horecaondernemers die maaltijden via grote online platforms als Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en UberEats aanbieden, moeten daarvoor een hoge commissie afdragen, tot wel 30 procent. Dat moet eerlijker kunnen, dacht de Apeldoornse scholier Tijs Turkenburg. Hij bedacht en ontwikkelde Chow: een alternatief waar zowel ondernemers, consumenten als de Voedselbank baat bij hebben.

‘Het idee voor Chow kreeg ik in 2019,’ vertelt de net 19 geworden Tijs. ‘De komst van de coronacrisis gaf de ontwikkeling van mijn bestelplatform een enorme boost, doordat veel horecaondernemers noodgedwongen overgingen op maaltijden voor thuis.’ 

Complete succesformule

Tijs begon met onderzoeken of die hoge commissies lager konden. ‘Ook onderzocht ik of andere partijen daar al mee bezig waren en hoe ik mij dan kon onderscheiden in de markt. Er bleken wel platforms te bestaan die lagere commissies vroegen, maar die schonken niet genoeg aandacht aan marketing. Daardoor hadden ze wel genoeg aangesloten horecabedrijven, maar de bestellingen bleven uit. Toen ik daarbij het idee kreeg om 1 procent van de commissie aan de voedselbank af te dragen, was mijn succesformule compleet.’

 

Enthousiaste reacties

Naast een goed idee op het juiste moment, had Tijs het geluk dat hij een aantal Apeldoornse investeerders kende. ‘Zij reageerden direct heel enthousiast op mijn plan en maakten de ontwikkeling van het systeem en bijbehorende app mogelijk. Al snel daarna viel een aantal luxe restaurants in Apeldoorn als een blok voor mijn concept: geen aansluitkosten, een goed systeem en daardoor snelle verwerking van bestellingen. Betalingen van consumenten krijgen ze snel op hun rekening, zo behoud je de cashflow. Chow vraagt aangesloten ondernemers een eerlijke commissie van 6,5 procent, bovendien dragen ze bij aan een goed doel.’

Ook lokale producten

Begin 2021 waren er 45 ondernemers aangesloten bij Chow. Tijs: ‘We hebben gezorgd voor diversiteit in het aanbod, zodat de consument méér keus heeft dan alleen shoarma en pizza. Ook lokale winkeliers bieden hun producten aan op Chow, zoals een bakker, wijnverkoper en kaasboer. Zij hebben vaak geen eigen website en geen budget om die te maken, dus voor hen is het een uitkomst; net als voor Apeldoornse consumenten, die nu thuis van hun favoriete hapje en drankje kunnen genieten.’

"Het was ontzettend gaaf om na de eerste maand de lokale Voedselbank een cheque aan te kunnen bieden"

Uitbreidingsplannen

Chow was in 2021 nog alleen in Apeldoorn beschikbaar. Tijs wilde dat wel langzaamaan gaan uitbreiden. ‘Ook willen we gaan kijken of we de bezorging uit handen kunnen nemen. Nu doen we dat nog niet, omdat het een grote uitdaging is om eten warm en lekker bij de consument te krijgen. Bovendien is het voor de ondernemers goedkoper als ze daar zelf een scholier voor inhuren. Wel werken we voor bezorging van lokale producten samen met lokale fietskoeriers: dat werkt prima voor producten die niet direct geconsumeerd hoeven te worden.’

 

Win-win-win

‘Het systeem moet voor zowel consumenten als de aangesloten ondernemers vlekkeloos werken,’ vindt Tijs. ‘We moeten altijd zichtbaar zijn, dus ook de marketing moet op orde zijn. De Voedselbank is de derde partij die profijt heeft van Chow. Ik noem het daarom een win-win-winsituatie. Die 1 procent dragen wij af. Het was ontzettend gaaf om na de eerste maand de lokale Voedselbank een cheque aan te kunnen bieden waar 650 mensen van konden eten. Ik heb mij als doel gesteld om de Voedselbank in Apeldoorn, en straks die in de rest van Nederland, volledig te kunnen ondersteunen.’

Zorgeloos ondernemen in de horeca?

Verzeker je horecazaak tegen de meest voorkomende risico's. Sluit vandaag nog een verzekeringspakket af!

Geschreven door

Ook interessant

Holland House Fashion

  • ondernemersverhalen
  • arbeidsongeschiktheid