Ga direct naar de inhoud

Stormschade aan je bedrijf?

Van pizzabezorgers tot franchisenemers van 13 Domino’s: the American Dream in Groningen

Stuntweek Domino's.jpg

Onlangs namen de drie vrienden Hugo, Jorrit en Jeroen alle acht Groningse Domino’s-vestigingen over. Samen hebben ze er nu dertien. Jorrit en Jeroen staan in de winkels en Hugo doet de backoffice. In dit interview vertelt Hugo hoe het drietal in tien jaar tijd opklom van pizzabezorgers tot franchisenemers van een groot aantal vestigingen.

De drie mannen, zakelijke verenigd in De Pizzaboer B.V, kennen elkaar van hun eerste baantje als pizzabezorger voor Domino’s. ‘Het begon op mijn eenentwintigste als een bijbaantje,’ vertelt Hugo. ´Na een poosje werd ik parttime leidinggevende. Na mijn studie Communicatie & Marketing in Groningen ben ik fulltime gaan werken op het servicekantoor, in diverse marketingfuncties. Jorrit en Jeroen hebben de afgelopen twaalf jaar altijd in de winkels gewerkt, de laatste jaren beide als vestigingsmanager en regiomanager.’ 

 

Goed instapmoment

In 2020 vatte Hugo samen met Jorrit het plan op om te gaan franchisen. ’We begonnen met twee winkels: in Hoogezand en in Winschoten. Binnen een paar maanden kwam daar een vestiging in Stadskanaal bij. We hadden niet op een beter moment kunnen instappen. Hoewel Corona voor iedereen in Nederland een uitdagende periode was, was er destijds een grote vraag naar de bezorging van maaltijden. Daarin konden wij iets in betekenen.’   

Jeroen is een jaar eerder gaan franchisen in Limburg. ‘Op het hoogtepunt had hij daar zeven winkels. Hij wilde weer terug naar het noorden en toen zijn we gaan praten. Hij verkocht zijn winkels en samen namen we vervolgens acht bestaande Domino’s vestigingen over in Groningen. De grootste overname tot nu toe in Nederland, waar we ruim een jaar mee bezig zijn geweest. Overigens is dat minder ingewikkeld dan een ‘gewone’ overname: het gaat via een vaste formule, ook voor banken en boekhouders.’

 

Verschil maken

De winkels van Domino’s werken volgens een bewezen concept. Alle 374 vestigingen verkopen dezelfde pizza’s, die worden bezorgd met ongeveer dezelfde e-scooters of e-bikes. Daarnaast staan er diverse snacks, sandwiches en salades op het menu. Er staat daarom geen Domino’s Pizza meer op de gevel, alleen Domino’s. ‘Het hoofdkantoor kan voorzien in een aantal zaken, zoals een boekhoudsysteem en boekhouders. En je hoeft je minder druk te maken over productontwikkeling en marketing, omdat het hoofdkantoor ook dat grotendeels regelt. Daardoor kunnen we de overhead vrij laag houden. Maar de onderneming draaien, dat is wel iets wat je zelf moet doen. Als ondernemer kun je het verschil maken in hoe efficiënt je de winkel laat draaien en hoe je je lokale marketing inplant.’ 

Het drietal heeft er veel baat bij dat ze zelf in de winkels hebben gewerkt. ‘Daardoor weten we hoe we ze efficiënt kunnen laten werken. Ongeveer 95 procent van alle franchisenemers in Nederland is ooit begonnen als pizzabakker of -bezorger. Domino’s is echt de American Dream: iedereen kan door hard te werken, worden wat hij wil. Met onze achtergrond kunnen we ons ook beter inleven in het personeel, want als je zelf ooit op een scooter door de sneeuw hebt gereden, weet je hoe vervelend het is als je baas tegen je gaat roepen dat je nog maar een ritje moet rijden, terwijl je al bevroren handjes hebt.’ 

 

Grote organisatie, klein team

Jorrit en Jeroen runnen allebei drie Groningse winkels. De vriendin van Jeroen, die ook al tien jaar bij Domino’s werkt, runt er één en de regiomanager van Oost-Groningen doet winkel nummer acht. Twee regiomanagers leiden de vijf winkels buiten Groningen in goede banen. Hugo: ‘Zo hebben we het bedrijf in kleine groepjes opgeknipt. Ik houd het overzicht over de hele groep; vanuit een kantoortje op honderd meter afstand van de eerste winkel. Daar zit ik met Jolanda, de moeder van Jeroen, die de HR doet. In de toekomst komt daar een marketingmedewerker bij, maar veel meer hebben we niet nodig. Dankzij het hoofdkantoor en een salariskantoor kunnen we met een heel klein team een grote organisatie draaien.’ 

De Pizzaboer B.V. heeft een groot, jong personeelsbestand. ‘In de dertien winkels zelf werken ongeveer 525 mensen. Daarvan zijn 500 mensen parttime aan het bezorgen of aan het bakken en de rest is fulltime manager. De parttimers hebben bijna allemaal een nul-urencontract. Dat willen ze graag: zo blijven ze flexibel. Dat hoort bij de leeftijd denk ik: ze zijn allemaal nog heel jong. Ik ben met mijn 33 jaar de een-na-oudste van het bedrijf.’ 

 

Welke risico’s zijn typisch voor deze branche?

Het drietal is dus verantwoordelijk voor een groot aantal mensen. ‘We doen ons best zo goed mogelijk voor onze mensen te zorgen. In elk filiaal staat een filiaalmanager, daarboven een regiomanager en daar weer boven een franchisenemer. Door die verschillende lagen worden we niet non-stop gebeld, maar we voelen wel de verantwoordelijkheid: niet alleen naar ons personeel, maar ook naar de klant. Want naast de bezorgers en het team in de winkel komen er ook nog eens duizenden klanten over de vloer waar dingen mee kunnen gebeuren. Dus er zijn een hoop risico’s.’ 

Risico nummer 1: letsel onderweg

Als bezorgexpert heeft De Pizzaboer B.V. te maken met veel vervoersbewegingen. ‘Op een gemiddelde vrijdagavond zijn er al snel 120 mensen op de weg. Daarom heeft Domino’s een trainingsprogramma gericht op veiligheid. We trainen al onze mensen op veiligheid: het gebruik van een telefoon onderweg is niet toegestaan en het dragen van een helm verplicht. Toch zijn er zaken waar je niet altijd invloed op hebt. Als het sneeuwt of stormt, is dat risico nog groter. De veiligheid van onze mensen staat dan voorop: in extreme weersomstandigheden kunnen we besluiten om tijdelijk niet te bezorgen.’ 

‘We staan bekend om onze snel bezorgde pizza’s, maar onze visie is dat die snelheid vooral gemaakt moet worden in de winkel en niet op de weg. We betalen onze bezorgers niet per rit, maar per uur. Op die manier maakt het voor de bezorger niet uit of ze er vijf of tien minuten over doen. Daarnaast proberen we de bezorggebieden zo klein mogelijk te houden, zodat de afstanden van de winkel tot het bezorgadres niet te lang zijn.’

Gewenst gedrag op de weg

Domino’s verplicht alle bezorgers een helm te dragen, ook op de fiets. ‘Ik hoop dat het snel een wettelijke verplichting wordt om op e-bikes een helm te dragen; dat zou het voor ons makkelijker maken. Ik zie regelmatig een bezorger die keurig met helm op wegfietst. Die kom ik dan later in de stad tegen met de helm aan zijn stuur, daar kunnen we niet zoveel aan doen. We kunnen ze moeilijk allemaal achterna gaan fietsen. Wel geven we ze - voordat ze beginnen als bezorger - een verkeersveiligheidstraining. En tijdens het inwerken krijgen ze allemaal een buddy; daar gaan ze samen mee op pad. In die periode leren ze hun voertuig en het bezorggebied kennen. Ook leren ze over gewenst verkeersgedrag.’ 

Daarnaast moet iedere bezorger een online veiligheidstraining doorlopen. ‘Als een bezorger door rood rijdt, moet hij die boete zelf betalen. Wanneer een bezorger een verkeersovertreding begaat, heeft dat in sommige gevallen ook vanuit ons consequenties. Als iemand onnodige risico´s neemt of verkeersregels overtreedt, is dat slecht voor onze reputatie, want de bezorgers rijden rond met onze merknaam. Het is voor het merk slecht, maar het is boven alles voor hunzelf gevaarlijk. Dus na meerdere overtredingen bestaat de kans dat ze ergens anders een baantje moeten gaan zoeken.’

Brandgevaar accu’s

Een ander groot risico voor winkels die bezorgen via e-bikes en -scooters, is het risico op brand door accu’s. ‘Daarom hebben we in alle winkels een acculaadkluis laten plaatsen. Hiermee willen we het risico op brand door accu’s zo laag mogelijk houden. De kans dat je winkel nog te redden is, neemt flink toe. Bovendien schakelt de kluis door naar een alarmsysteem, zodat de brandweer direct wordt gealarmeerd. En ook hier is training van het personeel belangrijk: we willen ook dat zij goed omgaan met onze accu’s. Je moet je bezorgers leren de accu’s rustig in de klus te leggen in plaats van te gooien. En je moet ze defecte accu’s leren herkennen.’ 

Overvalgevaar

Naast brand en verkeersveiligheid is ook overval een risico waar de vrienden mee te maken hebben. ‘Acht van de dertien winkels zijn inmiddels cashfree.  In de andere winkels houden we het cash bedrag altijd minimaal, zodat er zo min mogelijk te halen valt, maar we wel de klantvriendelijkheid kunnen bieden naar klanten die met contant geld willen betalen.

Maar zelfs cashfree-winkels worden nog weleens overvallen. Gelukkig zijn er bij ons nog nooit ernstige dingen gebeurd. Maar als dat wel gebeurt, is dat een traumatische ervaring voor je personeel. Ook hier wordt aandacht aan besteed in de online personeelstraining en alle leidinggevenden zijn hier goed op voorbereid. Zij weten dat je altijd mee moet werken, alles af moet geven en niet de held moet gaan spelen.’ 

 

Passend pakket

Het geeft Hugo en zijn vrienden een gerust gevoel dat als er toch iets naars gebeurt, ze goed verzekerd zijn voor de schade. ‘Er zijn twee grote partijen actief in onze branche. ABN AMRO Verzekeringen heeft met onze winkels erbij 250 van de 370 Domino’s verzekerd en is daarmee de grootste. Dat vinden wij niet vreemd, want naar onze mening zijn het voordeligst én ze doen het goed. Wij nemen een speciaal verzekeringspakket af. Dat is voor ons heel prettig: we weten dat er goed is nagedacht over wat er verzekerd moet zijn en wat dat moet kosten.’ 

Toekomstplannen?

De komende twee jaar gaan de vrienden even niks nieuws meer overnemen. ‘We hebben ons vorige doel bereikt: alle vestigingen in de stad Groningen. We hadden niet verwacht dat dat zo snel zou gaan. Maar zeg nooit nooit…’ 

 

De 250ste Domino’s verzekerd door ABN AMRO Verzekeringen

Met de 8 Groningse winkels erbij, heeft ABN AMRO Verzekeringen de mijlpaal van 250 Domino’s-Vestigingen bereikt. Relatiemanager Jaap Scholte: ‘Ons Domino's Pizza Pakket is een totaalpakket: daar zit alles in wat je als pizzaondernemer nodig hebt, tegen een ontzettend scherpe premie. Doordat we slim inkopen bij verschillende verzekeraars kunnen wij als tussenpersoon meer bieden voor minder geld. Dus zeker als je meerdere winkels hebt, is de keus snel gemaakt.’ 

Precies op maat

Jaap vindt dat je als ondernemer niet moet hoeven nadenken over wat je nodig hebt aan verzekeringen. ‘Daarom kijken wij - als verzekeringsspecialisten - continu voor onze klanten of het pakket nog goed aansluit op de risico’s van de dagelijkse praktijk. Zo is sinds de komst van e-bikes en scooters het aansprakelijkheidsrisico voor een ongeluk onderweg opgenomen in het verzekeringspakket en ook het toegenomen brandrisico hebben we ondervangen in de polis. Daarnaast is de schadeafhandeling prima geregeld. Niet voor niets hebben we nu 250 Domino’s verzekerd.’  

Geschreven door

Ook interessant

Holland House Fashion

  • ondernemersverhalen