Ga direct naar de inhoud

Stormschade aan je bedrijf?

“Ik wilde mijn klanten blijven voorzien in hun behoeften”

De Zwolse Stadsbakker.jpg

Tien jaar geleden opende De Stadsbakker in de Zwolse binnenstad. Dezelfde avond dat Rutte in coronajaar 2020 de intelligente lockdown afkondigde, begon eigenaar Arend Kisteman een webshop. Daarmee kon hij de richtlijnen in zijn winkel naleven en zijn omzet een beetje goedmaken. Arend begon vooral met online bestellingen om klanten in quarantaine van kwaliteitsproducten te kunnen blijven voorzien.

Vóór de crisis haalde Arend 40 procent van zijn omzet uit levering aan de Zwolse horeca. ‘Dat viel van de ene op de andere dag weg. Na de persconferentie heb ik eerst een half uur voor me uit zitten staren. Daarna ben ik gaan nadenken: waar hebben mensen die de deur niet uit mogen behoefte aan?’

 

Groeiend productaanbod

Die zondagavond appte Arend de slager aan de overkant van de straat met de vraag: ‘Kun jij maaltijden leveren?’ Arend begon meteen een webshop te vullen met foto’s en productbeschrijvingen. ‘Er kwamen steeds meer producten bij,’ vertelt hij. ‘Het assortiment groeide met producten van andere lokale leveranciers, zoals die van een banketbakker, groenteboer, slijter en een kaasboer. Zij deden graag mee, want ook zij zaten met een overschot door het wegvallen van de horeca.’

Als een tierelier

Zondagnacht zette Arend zijn webshop online en maandagochtend kwamen de eerste bestellingen binnen. Binnen enkele dagen loopt de webshop als een tierelier. ‘Ik informeerde mijn klanten via sociale media en onze nieuwsbrief. Doordeweeks kregen we 10 tot 15 bestellingen per dag en in het weekend wel 50 tot 60. Voor Moederdag waren dat er 250 en met Pasen zelfs 350. Op de drukste dag reden we met 8 auto’s. En dit zijn dan alleen nog de bezorgaantallen; ik tel de bestellingen die in de winkel werden opgehaald niet mee.’

Wat ontzettend fijn dat je dit voor ons doet!

Zeer gewaardeerd

Arends branchegenoten vonden het een geweldige marketingstunt, maar hij had zelf vooral de mensen in quarantaine voor ogen. ‘Pas toen ik ging bezorgen, zag ik hoe groot de impact was op ouderen. Ik wilde vooral die klanten kunnen blijven voorzien in hun behoeften. De eerste tijd rekenden we daarom geen bezorgkosten. Ik verdiende alleen op mijn eigen producten: Dat was iets meer dan de helft van de verkochte producten, maar ik nam wel alle kosten voor mijn rekening. Mijn klanten gaven aan deze service heel erg te waarderen. Voor mij was het vooral fijn dat we in deze bizarre tijden iets voor elkaar konden betekenen.’

Niet blijven hangen

De crisis heeft Arend enorm veel energie gekost, maar het heeft hem ook veel opgeleverd. ‘Het was een pittige tijd, maar het heeft geen zin om te blijven hangen in wat je kwijt bent geraakt. Ook is het zinloos om te wachten tot alles weer bij het oude wordt. Je kunt je beter richten op wat je energie geeft. Inmiddels loopt de winkel als vanouds. Tegen mijn verwachting in, loopt de webshop goed door. Veel mensen zijn er nog steeds heel blij mee. Zo lang er nog vraag naar is, blijven we deze service aanbieden.’

Geschreven door

Ook interessant

Holland House Fashion

  • ondernemersverhalen