Wat is gevolgschade?
Gevolgschade is de schade die ontstaat na een cyberincident. Het wordt daarom gezien als indirecte schade. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:
- Juridische gevolgen: aansprakelijkheid en boetes bij een datalek.
- Productieverlies: doordat het systeem eruit ligt kunnen orders niet uitgeleverd worden en staan machines vaak stil.
- Financiële schade: gemiste omzet, herstelkosten, doorbetalen van personeel en claims van klanten.
- Reputatieschade: afnemers en potentiële klanten verliezen het vertrouwen in je bedrijf.
Reputatieschade in praktijk
Hoewel je reputatieschade moeilijk objectief kunt meten en deze niet direct zichtbaar is, kan de impact groot en langdurig zijn. Als een (potentiële) afnemer zich niet zeker voelt bij jouw bedrijf, wordt de volgende keer voor een concurrent gekozen. Daarnaast kunnen leveranciers terughoudend worden of aanvullende voorwaarden gaan stellen. Medewerkers voelen zich minder veilig bij een bedrijf dat hun persoonsgegevens lekt. Enkele veel voorkomende gevolgen van reputatieschade zijn:
Verlies van klanten en omzet
- Minder herhaalbestellingen
- Omzetverlies
- Minder groei door mond-op-mondreclame
Kosten voor herstel van de reputatie
- PR-specialisten / marketing inhuren
- Marketingcampagnes voor herstel van de reputatie
- Aanpassen van de processen, dienstverlening en systemen om te bewijzen dat je maatregelen genomen hebt
Moeilijker onderhandelingspositie
- Andere (strengere) eisen van leveranciers, verzekeraars, enzovoort.
- Andere eisen vanuit klanten
- Korting geven om toch maar omzet te behalen
Verlies van toekomstige groei
- Minder kredietmogelijkheden (door minder vertrouwen investeerders)
- Meer moeite met het vinden van samenwerkingspartners
- Moeilijker om een nieuwe markt te betreden
Personeel
- Grotere kans op meer verloop van personeel
- Minder aantrekkelijk voor nieuw personeel
- Verlies van productiviteit door minder vertrouwen of motivatie
De exacte gevolgen van reputatieschade zijn per bedrijf verschillend. Dit ligt onder andere aan de klantrelatie, zichtbaarheid in de markt en concurrentiepositie. Voor een bedrijf met een hechte klantrelatie en grote lokale of regionale zichtbaarheid kan beschadiging van de reputatie fataal zijn. Grote bedrijven hebben vaak een PR- of communicatieafdeling om de gevolgen enigszins te managen. Bij mkb’ers gaat dat meestal niet op.

