Ga direct naar de inhoud

Bliksemschade aan je bedrijf?

"Bedenk alternatieven om zichtbaar te blijven"

MML Team voor platenwand.jpg

Met de derde coronagolf in zicht, begon het in 2021 voor heel ondernemend Nederland duidelijk te worden: wachten op betere tijden was geen optie. Marianne Kuiper, oprichter-eigenaar van Efficient Hotel Partner en de Music Meeting Lounge, bedacht met haar creatieve team een goed alternatief concept. Daarmee konden ze niet alleen overeind blijven, maar voorzien ze bovendien in een grote behoefte.

‘Begin vorig jaar leek 2020 het allerbeste jaar tot nu toe te worden voor Efficient Hotel Partner,’ vertelt Marianne. ‘Al 22 jaar regelen we voor veel grote en kleinere bedrijven hotel-, congres- en vergaderlocaties. Tijdens de eerste lockdown waren de hotels nog wel open, maar omdat veel bedrijven de maatregelen streng naleefden, werd bijna alles geannuleerd. We boekten alleen nog hotelovernachtingen voor grote infraprojecten.’

 

Ideale vergaderlocatie

Mariannes tweede bedrijf is de Music Meeting Lounge. ‘In 2018 kwam er in ons kantoorpand een ruimte vrij. Ik heb mijn best gedaan om daar de ideale vergaderruimte van te maken, met onder andere comfortabele stoelen, altijd goede wifi en het lekkerste eten en drinken. Mijn vader heeft me 450 elpees nagelaten; die heb ik daar neergezet om het ijs te breken én als pauzemateriaal. In 2020 is de bezettingsgraad van negentig naar bijna nul procent gegaan. Na plaatsing van een luchtfiltersysteem, kun je er met niet al te grote groepen veilig vergaderen.’

 

Aantrekkelijk vergaderen

Niets doen en afwachten is voor Marianne geen optie. ‘Zo zit ik niet in elkaar en mijn team ook niet. Omdat we om ons heen zagen dat veel mensen online vergaderen helemaal zat waren, zijn we creatieve manieren gaan verzinnen om online meetings aantrekkelijker te maken. We begonnen met een video-bel-borrel-pakket, dat je als werkgever bij je werknemers kunt laten bezorgen. Dat zijn we zorgvuldig gaan uitbouwen door veel research te doen naar mogelijkheden en die zelf uit te proberen. Nu bieden we via ons inspiratiemagazine een groot assortiment aan, van een online-lunchpakket tot online teambuildingactiviteiten, zoals een wijnproeverij.’

"We willen niet dat onze klanten ons vergeten zijn."

Zichtbaar blijven

Marianne en haar team blijven op zoek naar nieuwe mogelijkheden. ‘Ik heb gelukkig een heel creatief team. Zo bedacht een van mijn medewerkers het EHP Magazine, een gratis tijdschrift dat we twee keer per jaar uitgeven, gevuld met inspirerende artikelen en bruikbare tips. We zijn gaan kijken wie welke kwaliteiten daarvoor kon inzetten. De een bleek goed te kunnen vormgeven, de ander is gaan fotograferen. Ikzelf ben mensen gaan interviewen. We krijgen heel veel positieve reacties. Met dit magazine zorgden we ervoor dat we zichtbaar bleven. We wilden niet dat onze klanten ons vergaten.’

Bij elkaar blijven

Alles wat Marianne en haar team tijdens de crisis bedacht en deed, werd ingegeven door de wens om bij elkaar te blijven. ‘Ik wilde niemand van mijn geweldige team ontslaan. Collega-ondernemers die dat in soorgelijke situaties ook niet willen, adviseer ik: kijk welke ‘andere’ kwaliteiten van je werknemers je kunt inzetten. Bedenk alternatieven die passen bij jouw bedrijf. Wij draaiden tijdens de coronacrisis niet dezelfde omzet als voorheen, maar wel voldoende om overeind te blijven.’

Zorgeloos ondernemen in de horeca?

Verzeker je horecazaak tegen de meest voorkomende risico's. Sluit vandaag nog een verzekeringspakket af!

Geschreven door

Ook interessant

Holland House Fashion

  • ondernemersverhalen
  • arbeidsongeschiktheid