Ga direct naar de inhoud

Bliksemschade aan je bedrijf?

“Ik wil na de crisis doorgaan met bezorgen”

SchagenEet.jpg

Nico Grundmann is de ongekroonde koning van de horeca in Schagen. Hij is eigenaar van restaurants Piet Pann en Havana, van dans- en evenementenzaal Alpha en van Slot Hotel Schagen. Nadat hij zijn zaken moest sluiten door coronamaatregelen, bleef hij niet bij de pakken neerzitten. Een deel van zijn medewerkers zette hij aan de slag met groot onderhoud aan zijn restaurants en het andere deel gaf hij de opdracht betaalbaar en lekker eten te bereiden en rond te brengen.

‘Ik liep al een tijdje rond met plannen om te gaan bezorgen,’ vertelt Nico. ‘Toen het erop begon te lijken dat we – net als de horeca in omringende landen – dicht moesten, ben ik die plannen verder gaan uitwerken. Want als je jezelf niet kunt aanpassen, ben je een dinosaurus en sterf je uit.’

 

Dezelfde kwaliteit

Op 15 maart 2020 om half zes kreeg Nico het bericht dat zijn restaurants een half uur later dicht moesten. ‘We hebben direct alle reserveringen afgebeld. Ik ben met de managers en de chef-koks om de tafel gaan zitten om een plan te maken. Daar hebben we besproken hoe we vanaf de volgende dag konden gaan bezorgen onder de naam Schagen Eet. We kozen gerechten die ook na bezorging nog lekker zijn, want ik wilde niet inleveren op kwaliteit.’

Vak apart

Nico was met SchagenEet veruit de eerste horecaondernemer in de regio die maaltijdbezorging aanbood. ‘Niemand anders maakte in die tijd reclame, waardoor wij op sociale media erg opvielen. Het was vanaf dag één ontzettend druk. Soms kregen we wel 100 bestellingen per dag. Ik werk gewoonlijk niet actief mee in de zaak, maar om het goede voorbeeld te geven, zijn mijn vrouw en ik zeven dagen per week mee gaan bezorgen. Dat bleek een vak apart: we hebben snel moeten leren hoe we de bezorgroutes efficiënt konden plannen.’

Als je jezelf niet kunt aanpassen, ben je een dinosaurus en sterf je uit

Online bingo

Om de maaltijden betaalbaar te kunnen houden, besloot Nico niet aan te sluiten bij een bezorgsite. ‘Bij Piet Pann kun je al voor 8,50 een daghap bestellen. Onder onze vaste klanten zijn veel Schagenaren met een kleine beurs. Ook zij moeten bij ons kunnen bestellen. Vooral die groep klanten is erg blij met deze service. Om de moed erin te helpen houden, hebben we drie keer een online bingoavond georganiseerd. Bij aanschaf van een bier- of wijnpakket kregen klanten drie bingokaarten; het pakket en de kaarten, en na afloop ook de prijzen, bezorgden we aan huis.’

Succesvol concept

Dankzij Schagen Eet heeft Nico niemand hoeven ontslaan. ‘Drie maanden later hadden we een groter terras en mochten we weer mensen binnen ontvangen, maar daarmee hadden we nog niet veel omzet goedgemaakt. Het bezorgconcept bevalt zo goed, dat ik ben gaan onderzoeken of we dat vanuit de keuken van Slot Hotel Schagen kunnen gaan doen.’

 

Eigen kracht

Een van de redenen waarom Nico zo succesvol is in de horeca, is zijn overtuiging dat je moet uitgaan van je eigen kracht. ‘Je kunt niet rekenen op wat je wordt beloofd. Je moet altijd proberen je eigen broek op te houden door doelstellingen neer te leggen. In dit geval waren mijn doelstellingen: geen personeel kwijtraken en mijn eigen inkomsten genereren. Dat is gelukt. Mede dankzij de inzet van het geweldige team.’

Zorgeloos ondernemen in de horeca?

Verzeker je horecazaak tegen de meest voorkomende risico's. Sluit vandaag nog een verzekeringspakket af!

Geschreven door

Ook interessant

Holland House Fashion

  • ondernemersverhalen
  • arbeidsongeschiktheid