Ga direct naar de inhoud

Deze risico’s brengt de lente met zich mee

Risico's van de lente.jpg

Het is bijna lente: de tijd van ontluikend groen en frisse energie. Helaas is er ook een schaduwkant. Want je zou het misschien niet denken, maar dit seizoen brengt een flink aantal risico’s met zich mee. In dit artikel bespreekt risicodeskundige Jaap Scholte 8 voorjaarsrisico’s en hoe je die kunt vermijden of verkleinen.

Risico #1: verkeersongelukken door nachtvorst

‘De meeste ellende wordt in dit jaargetijde veroorzaakt door het weer,’ vertelt Jaap. ‘Ook al is er sprake van opwarming van de aarde, kan het nog steeds tot half mei ’s nachts behoorlijk hard vriezen. Dat kan onder andere voor gladde wegen zorgen en die leiden dan weer tot glijpartijen met blikschade en/of letselschade als gevolg. Bezorgers op e-bikes en scooters moeten dan extra voorzichtig zijn, vooral ’s avonds en ’s morgens vroeg.’ 

Lees ook: Bezorging met e-bikes: hoe beperkt u mogelijke schade? 

 

Risico #2: Stukgevroren fruitoogst door nachtvorst

Late vorst brengt daarnaast het risico op een mislukte fruitoogst met zich mee. ‘Wanneer fruitbomen al in bloei staan, moeten fruittelers alert zijn op nachtvorst, zodat ze tijdig de fruitbloesems kunnen benevelen en/of vuurpotten tussen de fruitbomen kunnen plaatsen,’ legt Jaap uit. ‘Op die manier voorkomen ze dat de bloesem kapotvriest. Tegen een mislukte oogst kun je je helaas niet verzekeren.’ 

 

Risico #3: Gebarsten waterleidingen door nachtvorst

Ook eigenaars van bedrijfspanden moeten alert zijn op nachtvorst. Jaap: ‘In onverwacht koude nachten kunnen waterleidingen bevriezen; zeker in het weekend en tijdens vakanties, wanneer niemand aanwezig is en er dus geen water door de leidingen stroomt. Om dat te voorkomen, kun je de leidingen isoleren of de kraan zachtjes laten druppelen.’

 

Risico #4: Verkeersongelukken door reparaties wegdek

In de wintermaanden veroorzaakt strenge vorst nogal eens schade aan het wegdek. Vooral zeer open asfaltbeton (zoab) is gevoelig voor vorstschade. Rijkswaterstaat repareert deze schade doorgaans in het voorjaar: in maart en april. ‘De wegafzettingen die nodig zijn voor deze reparaties veroorzaken regelmatig botsingen,’ weet Jaap.’ Vooral op B-wegen gebeuren er in die periode relatief veel ongelukken rond dit soort reparatiewerkzaamheden. Vooral chauffeurs van zwaar beladen vrachtwagen moeten hier alert op zijn en hun snelheid beperken.’

 

Risico #5: Schade aan kassen en daken door voorjaarsstormen

Naast nachtvorst, kunnen er in de lente nog andere extreme weersomstandigheden voorkomen. ‘Voorjaarsstormen kenmerken zich door zeer zware windstoten en kunnen heel veel schade veroorzaken. Windstoten vormen vooral voor glastuinbouwers een risico. Daarnaast krijgen we steeds vaker meldingen van daken die kapotwaaien. Het KNMI kan tegenwoordig een storm al een week van tevoren zien aankomen; dat geeft je voldoende tijd om je zo goed mogelijk voor te bereiden. In dit artikel lees je tips om stormschade te voorkomen.’ 

 

Risico #6: Overstromingen door smeltwater

Indirect veroorzaakt het weer hoge waterstanden. ‘Wanneer er in de winter veel sneeuw is gevallen in de Alpen, komt dat in het voorjaar in gesmolten toestand door de grote rivieren ons land binnenstromen. We hebben in het voorjaar van 2022 in Limburg gezien wat een ravage hoogstaand water kan aanrichten aan woningen en bedrijfspanden. Woon je in een gevarenzone? Houd dan rekening met dit risico. Kijk je polis na of je verzekerd bent voor dit risico en verplaats dure apparatuur en vloerbedekking naar een hoger gelegen etage of opslag.’ 

 

Risico #7: Verkeersongelukken door laagstaande zon

Hoogstaand water leidt tot schade en hetzelfde geldt voor een laagstaande zon. ‘In de winter en het vroege voorjaar staat de zon nog zo laag, dat dit chauffeurs ernstig kan hinderen en regelmatig tot aanrijdingen leidt. Je kunt dit risico verkleinen door je zicht te verbeteren. Bijvoorbeeld door je voorruit schoon te maken voor vertrek. Zorg er ook voor dat je voldoende ruitenvloeistof hebt en dat je ruitenwissers niet versleten zijn zodat ze geen strepen achterlaten. Als je moeite hebt de weg en je medeweggebruikers goed te zien, pas dan je snelheid aan. Tot slot: zorg dat je altijd een zonnebril in de auto hebt liggen.’

 

Risico #8: Vertraging bouwprojecten door nestdrang

In mei leggen alle vogels een ei. Wanneer beschermde reptielen of amfibieën dat in een nieuwbouw- of renovatieproject doen, kan dat ertoe leiden dat de bouw moet worden stilgelegd tot de jongen zijn vertrokken. Jaap: ‘De natuur krijgt steeds vaker voorrang. Zo heeft de rugstreeppad al heel wat bouwprojecten stilgelegd. Het is mooi dat zeldzame diersoorten zo tegen uitsterven worden beschermd, maar voor een aannemer is het een regelrechte nachtmerrie. Hij kan immers niet op tijd opleveren.

Wanneer je gaat bouwen in een gebied waar mogelijk beschermde dieren voorkomen, ben je verplicht een ontheffing aan te vragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het RVO bepaalt dan of je wel of niet mag gaan bouwen.’

Geschreven door

Ook interessant