Wat zijn algemene voorwaarden?
Natuurlijk probeer je de beste kwaliteit af te leveren. Maar soms gaat er wat mis. Om jezelf dan te beschermen tegen aansprakelijkheid, zijn waterdichte algemene voorwaarden een must. In sommige branches heeft de branchevereniging standaardvoorwaarden opgesteld. Die hoef je alleen nog maar aan te passen aan jouw eigen onderneming. Lever je echter zeer specifieke producten of diensten? Dan raden we je aan om de voorwaarden te laten opstellen door een jurist.
De twee soorten algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden kennen twee soorten: algemene verkoop- en betalingsvoorwaarden en inkoopvoorwaarden. Hieronder leggen we ze uit.
Algemene verkoop- en betalingsvoorwaarden
Bij de levering van producten of diensten wil je (financiële) risico’s uitsluiten of beperken. Maar je wil niet bij elke opdracht hoeven onderhandelen over leverings-, betalings- en garantiebepalingen. In plaats daarvan stel je algemene voorwaarden op. Zo maak je direct duidelijk wat je wederzijdse rechten en plichten zijn. In je algemene verkoop- en betalingsvoorwaarden leg je bijvoorbeeld vast tot hoever jouw mogelijke aansprakelijkheid reikt.
Inkoopvoorwaarden
Inkoopvoorwaarden gebruik je wanneer je producten of diensten inkoopt. Jij bepaalt de voorwaarden waaraan de leverancier moet voldoen. Een aantal voorbeelden van inkoopvoorwaarden zijn:
- de leverancier moet de koper (jij dus) vrijwaren voor aansprakelijkheid van het product
- de leverancier moet een verzekering afsluiten.
- de boete die een leverancier moet betalen bij te late levering.
Voorkom torenhoge claims
Is het schadebedrag waar je voor aansprakelijk gesteld wordt, hoger dan het bedrag waar je voor verzekerd bent? Dan loop je het risico dat je dat verschil zelf moet betalen. Daarom is het erg belangrijk dat je in jouw algemene voorwaarden opneemt dat je aansprakelijkheid beperkt is tot de verzekerde som.
Wettelijke basiseisen van jouw algemene voorwaarden
Het is niet toegestaan dat je als ondernemer jouw algemene voorwaarden gebruikt om je van iedere redelijke aansprakelijkheid vrij te stellen. Daarom stelt de wet twee basiseisen aan algemene voorwaarden:
- De inhoud van je algemene voorwaarden mag niet ‘onredelijk bezwarend’ zijn voor de wederpartij. Wat dat inhoudt, is bij wet bepaald en vastgelegd in een grijze lijst (bepalingen op de grens van wat redelijk is) en zwarte lijst (verboden bepalingen).
- De wederpartij moet van jou een redelijke mogelijkheid krijgen om kennis te nemen van de algemene voorwaarden. Simpel gezegd: je hebt een informatieplicht.
Informatieplicht en instemming
Wil je je beroepen op een bepaling in je algemene voorwaarden? Dat kan alleen als je deze vóór of tijdens het sluiten van een overeenkomst aan de wederpartij hebt verstrekt. De wederpartij moet op zijn beurt ‘uitdrukkelijk of stilzwijgend’ met de algemene voorwaarden hebben ingestemd.
Zo zorg je dat je klant de algemene voorwaarden leest
Voeg de algemene voorwaarden als bijlage toe bij de offerte. Of druk ze achterop de offerte. Laat je klant niet alleen de offerte en/of het contract tekenen: vraag ook de algemene voorwaarden te paraferen. Zorg dat je algemene voorwaarden op je website staan. En verwijs in elke offerte en factuur naar de URL waar deze voorwaarden online te vinden zijn.
Krijg je te maken met inkoopvoorwaarden van een andere organisatie?
Of worden je voorwaarden terzijde geschoven? Denk dan na over de mogelijke gevaren of overleg met je verzekeraar.