De persconferentie van 15 maart 2020 kwam bij Tim (Ottenhome), net als bij de rest van de Nederlandse horeca, aan als een mokerslag. ‘Ik vroeg me af of dit ooit nog goed zou komen. Wel dacht ik ook al snel: we moeten juist nu met creatieve oplossingen komen en investeren in kansen.’
Helft minder omzet
Tim haalt in andere jaren zijn horecaomzet in de maanden april tot en met september. ‘Daar zijn we al twee maanden van dicht geweest. Bootverhuur mocht gelukkig nog wel. De bedrijfsuitjes werden voor de rest van het jaar allemaal afgezegd; dat is veertig procent van onze omzet.’
Nieuw bestel- en betaalsysteem
Het terras bij de jachthaven was in de zomer van 2020 dus extra belangrijk voor Tim. ‘Daarom heb ik een nieuw bestel- en betaalsysteem aangeschaft dat werkt met QR-codes. Klanten kunnen daarmee zelf en contactloos een bestelling plaatsen. Dat klanten dat prettig vinden, bleek toen op 1 juni 2020 het terras weer openging: tachtig procent maakte gebruik van het systeem. Natuurlijk kunnen klanten ook nog steeds bij een medewerker bestellen als ze dat prettiger vinden.’