Ga direct naar de inhoud

Checklist onbezorgd op vakantie

Checklist-onbezorgd-op-vakantie.jpg

Na maanden keihard werken, is het eindelijk tijd voor vakantie. Helaas is juist dan de kans groter dat er iets vervelends gebeurt. Tijdens je afwezigheid is er bijvoorbeeld een groter risico op brand of inbraak. Zorg met een paar eenvoudige handelingen dat je ook na terugkomst die ontspanning kunt vasthouden. Deze checklist helpt je daarbij.

1. Alles op slot?

Laat je een leeg kantoorpand achter? Maak dan voor vertrek nog een extra sluitronde: is alles goed op slot, zijn alle deuren en ramen dicht? Werkt de alarminstallatie naar behoren? Kijk ook meteen even of de koelkast en de vuilnisbakken leeg zijn: dat scheelt nare verrassingen bij terugkomst.

 

2. Ruim het buitenterrein op

Juist in de vakantieperiode kunnen vandalen en pyromanen ongestoord hun slag slaan. Kijk daarom ook of er buiten geen spullen staan die kwajongens in de fik kunnen steken. Sluit rolcontainers af met een slot en zet pallets binnen of minimaal 10 meter van de gevel. Kijk ook of er geen beklimbare spullen onder een raam staan.

 

3. Ontkoppel alle laders

Vooral acculaders vormen een groot brandgevaar. Door vonken uit de laders kan snel en eenvoudig brand ontstaan. Het is daarom niet verstandig om ‘s nachts accu’s te laden en al helemaal niet als je langer weg bent. Ook telefoon- en tabletladers kun je beter uit het stopcontact halen. Het is sowieso verstandig om elektrische apparaten (zoals printers) zoveel mogelijk uit te schakelen als je op vakantie gaat.

 

4. Laat instructies achter

Blijven er collega’s achter? Zorg dan dat zij over alle nodige informatie beschikken. Denk aan de code voor de alarminstallatie, aan noodnummers, het nummer van de buren en aan wachtwoorden. Geef ze – als dat nodig is – toegang tot jouw documenten en agenda. Zorg ook dat zij (en niemand anders!) de juiste sleutels hebben. Zijn de achterblijvers voornamelijk tijdelijke krachten? Doe dan voor jouw vertrek een achtergrondcheck (als je dat nog niet bij aanname hebt gedaan): dan weet je zeker dat je de zaak in betrouwbare handen achterlaat.

 

5. Licht je klanten in

Zijn er klanten die erop rekenen dat je altijd voor ze klaarstaat? Stel hen dan tijdig op de hoogte van jouw afwezigheid. Bijvoorbeeld door ze een week voor vertrek een mailtje te sturen. Stel voor andere (potentiële) klanten een vriendelijk en informatief afwezigheidsbericht in. Vermeld daarin:

  • wanneer je weer terug bent;
  • wie jou eventueel waarneemt;
  • hoe en waar ze je in geval van nood kunnen bereiken.

Hetzelfde geldt voor het voicemailbericht op jouw vaste telefoonlijn.

 

6. Maak back-ups

Maak een back-up van al je belangrijke en gevoelige bestanden. Dat is zeker aan te raden als je je laptop, werktelefoon of tablet meeneemt op vakantie. Daar is het risico op diefstal of waterschade groter dan op kantoor. En als het systeem op je kantoor tijdens je afwezigheid wordt aangevallen door een ransomware-virus, kun je na terugkomst weer zorgeloos verder werken.

Geschreven door

  • ABN AMRO Verzekeringen

Meer voor

Ook interessant

Uitval koeling voorkomen

  • extreem-weer
  • bedrijfsschade