Ga direct naar de inhoud

“Flexibiliteit is belangrijker dan ooit”

Hendrik-Jan Mensink, eigenaar De Twee Bruggen.jpg

Vakantiepark De Twee Bruggen in Winterswijk was in 2020 in alle opzichten coronaproof. Na een enorme dip in de boekingen half maart, waren alle accommodaties en de camping tot eind september dat jaar nagenoeg volgeboekt. Volgens eigenaar Hendrik-Jan Mensink is het in tijden van crisis vooral belangrijk dat je flexibel blijft en je verplaatst in hoe de gast het wil.

De Twee Bruggen is een ruim opgezet vakantiepark in de Achterhoek. ‘We hebben niet alleen de accommodaties en de camping, maar ook de horeca, de zwembaden en de supermarkt volledig ingericht op de anderhalvemetersamenleving,’ vertelt Hendrik-Jan.

 

Vertrouwen terugwinnen

In coronajaar 2020 werden half maart binnen een paar dagen alle reserveringen afgezegd. ‘Je wilt vooral je gasten behouden, ook voor de volgende jaren. Daarom hebben we vrijwel direct besloten de boekingen om te zetten in een tegoed dat tot en met juli 2021 geldig was. Verder hebben we al heel snel een filmpje op onze site geplaatst, waarin we uitlegden welke maatregelen we hadden genomen. Met die uitleg en de strakke lijn in het hele bedrijf, hebben we het vertrouwen van onze gasten teruggewonnen en kwamen de boekingen weer op gang.’

 

Nog meer ruimte

Gelukkig paste het nieuwe normaal goed bij Hendrik-Jans bedrijf: ‘We hadden het park al ruim opgezet en hebben dat op een aantal vlakken nog verder doorgevoerd. Zo hebben we in de winter het aantal kampeerplekken teruggebracht van 68 naar 40. Die plekken waren al vrij groot, maar zijn nu bijna twee keer zo groot: 220 m2. Die plekken zijn ook iets duurder geworden, maar veel mensen hebben graag wat meer over voor meer ruimte en uitzicht. Zo kunnen we dezelfde omzet halen met minder, maar kwalitatief hogere plekken.’

Anders denken

Hendrik-Jan haalt de meeste omzet uit verblijf. Daarnaast is voor hem de omzet van de horeca, supermarkt en het zwembad van groot belang. ‘Toen de feesten en partijen wegvielen, moesten we ons richten op andere omzet. In ons restaurant werden diner, lunch en ontbijt de belangrijkste omzetcategorieën. Ondanks het verlies hadden we ook daar veel mogelijkheden. En om het de verblijfsgasten zo aantrekkelijk mogelijk te maken, hanteerden we flexibele aankomstdata. Flexibel kunnen inspringen op de vraag was belangrijker dan ooit.’

Onze gasten waarderen de ruimte en het grotere aanbod aan sportieve activiteiten

Gezondere leefstijl

De Twee Bruggen was in 2020 de ideale vakantiebestemming voor mensen die niet naar het buitenland wilden. ‘We denken bij alles wat we doen: hoe zouden we het zelf willen als we hier te gast zouden zijn? Naast ruimte, hechtten onze gasten dat jaar meer waarde aan een gezonde leefstijl. Er was duidelijk een grotere behoefte aan sportieve activiteiten dan in voorgaande jaren. De zwembaden waren daarom van zeven uur ’s morgens tot tien uur ’s avonds open. Verder organiseerden we ’s morgens vroeg wandelingen van 10 kilometer. Onze gasten waardeerden dat enorm.’

Denken in scenario’s

Hendrik-Jan adviseert andere ondernemers om flexibel te blijven: ‘Zowel in je bedrijf als in je eigen hoofd. Alleen zo kun je inspelen op veranderingen en de levensvatbaarheid van je bedrijf behouden. Daarom ben ik nu al verschillende scenario’s aan het uitdenken. Wat gaan we doen als we weer dicht moeten? Ik heb voor elke situatie plan A, B en C klaarliggen. Die flexibiliteit is belangrijker dan ooit. Wij kijken daardoor met relatieve rust naar de toekomst.’

Geschreven door

Ook interessant

Holland House Fashion

  • ondernemersverhalen
  • arbeidsongeschiktheid