Ga direct naar de inhoud

Waarom u voor uw webshop een verzekering zou moeten afsluiten

Nederland telt ruim 72.500 webwinkels. Daar komen jaarlijks ruim tienduizend bij. Niet zo vreemd, want het starten van een webshop is relatief makkelijk: u heeft geen fysieke winkel nodig en veel ondernemers hebben zelfs geen eigen voorraad. Toch loopt u als webshopeigenaar – net als iedere ondernemer – bedrijfsrisico’s. In dit artikel leest u waarom u voor uw webshop verzekeringen zou moeten afsluiten.

Zijn verzekeringen voor webshops verplicht? 

Volgens de wet bent u – als ondernemer – niet verplicht om uw webshop te verzekeren. Waarom wij ondernemers met een webshop toch aanraden om één of meerdere verzekeringen af te sluiten? Het runnen van een bedrijf brengt altijd risico’s met zich mee. Met een verzekering dekt u deze af: hiermee voorkomt u hoge kosten of zelfs een faillissement bij onvoorziene tegenvallers. Zo kunt u onbezorgd ondernemen: ook in moeilijke tijden kunt u altijd door. 

Particulier of zakelijk

Een webshop wordt vaak vanuit huis gerund. Een vraag die veel webshophouders stellen is dan ook: is een particuliere verzekering voldoende? Het korte antwoord is 'nee'. Uw webshop en de bedrijfsgoederen vallen namelijk niet onder de dekking van uw particuliere verzekeringen, zoals uw inboedel en aansprakelijkheid voor particulieren (AVP). Ook niet wanneer u uitsluitend vanuit uw eigen woning werkt. Daarom is belangrijk dat u voor uw webshop zakelijke verzekeringen afsluit. 


5 populaire verzekeringen voor webshops

In de voorgaande alinea las u waarom ondernemers (bij het beginnen van een webshop) altijd een verzekering zouden moeten afsluiten. De vraag is: welke? Hieronder sommen wij vijf producten op, die webshopeigenaren vaak kiezen. Ook leggen wij uit waarom deze verzekeringen van toegevoegde waarde zijn bij het runnen van een webshop. 


Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Met een webshop verkoopt u tastbare producten. Veroorzaken deze schade of zelfs letsel bij derden? Dan kan uw bedrijf aansprakelijk worden gesteld. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) beschermt uw financiële positie voor aanspraken van een ander bij een zaak- of personenschade, waarvoor u aansprakelijk bent. 

Importeert u producten van binnen de EU?

Wanneer een door u verkocht product schade bij of aan een ander veroorzaakt, is de producent of EU-importeur hiervoor aansprakelijk. In beginsel zal de claim bij de productent of importeur worden neergelegd.  

Importeert u producten van buiten de EU?

Wanneer u producten importeert van buiten de Europese Unie, wordt u – als webshopeigenaar – als producent gezien: u bent aansprakelijk voor de producten die u de EU binnen haalt. Afhankelijk van de producten die u verkoopt, kan het voorkomen dat er geen productaansprakelijkheid meeverzekerd kan worden.

 


Inventaris- en goederenverzekering

Vrijwel iedere onderneming heeft te maken met inventaris en goederen – ook een webshop. Onder inventaris vallen de zaken, die u als webshopeigenaar nodig heeft om uw werk uit te voeren. Denk aan bureaus en stellingen. Breekt er bijvoorbeeld brand uit, wordt er ingebroken of ervaart u wateroverlast? Dan vergoedt de inventaris- en goederenverzekering de schade aan uw zakelijke inventaris. Daarnaast vergoedt de verzekering ook schade aan bedrijfsgoederen; zowel eindproducten (e.g. handelsvoorraad) als grondstoffen. 

 

Elektronicaverzekering

Voor een webshopeigenaar is een computer of laptop absoluut onmisbaar. Hiermee beheert u immers uw digitale winkel. Daarom is het verstandig om een elektronicaverzekering af te sluiten. Deze kent een zeer uitgebreide dekking, waarmee u onder andere verzekerd bent tegen schade door diefstal of andere plotselinge en onvoorziene schade. Ideaal voor de vaak gevoelige elektronica, waarmee u uw webshop runt. 

Het verschil tussen inventaris en elektronica

Twee van de hierboven genoemde verzekeringen – elektronica en inventaris – vergoeden schade aan elektronica. Welke kunt u als webshopeigenaar het beste kiezen? Dat is afhankelijk van wat u precies wilt verzekeren.

De dekking van de elektronicaverzekering is veel ruimer. Kosten, die u na een schade moet maken om het stilvallen van uw werk te voorkomen, zijn vaak ook verzekerd. Zoals: huur van vervangende apparatuur en zogenaamde ‘reconstructiekosten’: de kosten die u moet maken voor het opnieuw installeren van software en data. Ook kunt u bewegingsrisico’s mee laten verzekeren. U bent dan verzekert wanneer u uw laptop ergens mee naartoe neemt. Bij inventaris is dit niet het geval: deze biedt bijvoorbeeld alleen dekking op het vestigingsadres. 


Transportverzekering

Koopt u goederen in of vervoert u uw koopwaar zelf? Dan kan een goederentransportverzekering u goed van past komen. Hiermee verzekert u zich tegen beschadiging of verlies van goederen tijdens transport naar u. Ook schade of verlies van producten, die u voor uw webshop zelf vervoert, zijn met deze verzekering verzekerd. 

Verzending door andere partijen

Bij een goederentransportverzekering gaat het alleen om goederen die u zelf vervoert. Pakketjes, die u via een pakketdienst naar uw klant stuurt, zijn dus niet verzekerd. Hierover kunt u met de bezorger afspraken maken. Veel bezorgdiensten bieden de mogelijkheid om uw zending via track en trace te volgen. Ook kunt u pakketten verzekeren: per zending of standaard voor een bepaald percentage van het orderbedrag. Op deze manier verzekert u de inkoopwaarde van uw handelswaar en voorkomt u ongewenste kosten bij verlies of schade. 


Cyberverzekering

Uw webshop is de basis van uw bedrijf. Daarom is het belangrijk dat u deze goed beveiligt. Toch kunt u in aanraking komen met cybercriminelen. Een zakelijke cyberverzekering beschermt u tegen schade door hacking, systeeminbraak, verloren data, gegevensdiefstal en andere vormen van cybercrime. Is er sprake van een hack of datalek? Dan bent u verplicht om deze te melden en een aantal handelingen verrichten. Een cyberverzekering helpt u hiermee en neemt u zaken uit handen. 

ABN AMRO Verzekeringen

    Ook interessant